Vanaf de zomer van 2016 is er een nieuwe Fiat Tipo.
De nieuwe Tipo is als sedan een prima auto, en de onlangs uitgebrachte hatchback is zeker ook een hele mooie auto.
![]() |
![]() |
Er bestaat als benzine uitvoering een 1.4 zonder turbo en een 1.4 T-Jet 120 pk, en als diesel een 1.3 M-jet en 1.6 JTDm motor.
Alle 4 kunnen we al voorzien van motortuning, met daarbij de volgende opmerkingen:
- Motortuning van de 1.4 zonder turbo is meer een verbetering van de driveability, de motor wordt niet zo zeer sneller, maar vooral beduidend alerter.
- De 1.4 T-Jet kenmerkt zich door een kleine turbo. Deze is al vrij snel op gang, maar ook vrij snel weer buiten adem. Daardoor is na tuning vooral de trekkracht in het middentoerengebied veel groter, maar zijn grote vermogens (het vasthouden van de trekkracht bij hoge toerentallen) niet mogelijk.
- De 1.3 M-Jet motor is een bekende, en ongeveer gelijk aan o.a. de Mito’s en Punto’s, maar dan afgesteld op 95 pk ipv 85. Met tuning stellen we ‘m af op 105 pk en 240 Nm. Hiermee heeft de motor een lange vlakke koppelkromme, dit rijdt het fijnst.
- De 1.6 JTDm motor is weer gelijk aan die van de Giulietta 1.6 met 120 pk. Ook bij deze motor is een fikse winst te behalen.
Hieronder in eerste instantie de grafiek van de 1.4 T-Jet en de 1.3 M-Jet. De grafiek van de 1.6 JTDm volgt binnenkort na een uitgebreide testperiode.
De motorcomputer van de 1.4 T-Jet is een bekende die we ook al tegen kwamen bij o.a. de Abarth 595 en de Giulietta 1.4 T-Jet met Euro 6 motor. Desalniettemin bleek bij de Tipo de strategie weer anders te zijn dan bij de andere 2. Op de zelfde manier tunen bleek dus weer niet mogelijk, en ipv een paar uur ontwikkelingstijd werden het een aantal weken.
Ook bij de 1.3, welke voorzien is van de zogenaamde MJ9D computer, dienden meer aanpassingen gedaan te worden dan bij de oude vertrouwde MJ8D computer.
|
![]() |