Voor de Stelvio 2.0 Turbo benzine bieden we tuning aan waarmee voor de 200 pk versie 80 pk en 80 Nm winst gehaald wordt, en voor de 280 pk versie een winst van 45 Nm en 15 pk, en vooral een groter bereik van de trekkracht.
De Stelvio 200 en 280 pk zijn behalve de software volledig identiek.
Alle waardes komen overeen met de vergelijkbare motorversies van de Giulia. Het enige verschil zit ‘m in het feit dat de Stelvio altijd 4 wielaandrijving heeft en de Giulia 200 pk heeft 2 wielaandrijving.
Daarnaast staat de begrenzer van de topsnelheid bij de Stelvio op 230 km/u en bij de Giulia op 240. Op verzoek kunnen we deze verhogen.
Ook kunnen we bij deze motoren naar keuze het Start/Stop systeem uitschakelen, of eventueel zelfs de werking van de knop omdraaien.
Als basis voor de 200 pk versie gebruiken we de standaard software van de 280 pk (Veloce voor de Giulia). Alleen bij lage toerentallen tot 3000 omw/min stellen we ‘m op iets meer trekkracht af, zie de oranje lijn in vergelijk met de blauwe lijn in de grafiek hieronder.
Naar keuze kunnen we verschillende waardes in de A-stand, N-stand of D-stand programmeren. Persoonlijk vinden wij de beste keuze om de A-stand te laten zoals die is, en de N-stand en de D-stand het extra vermogen te geven. Dit geldt ook voor de gaspedaal reactie, die maken we in de N-stand en de D-stand wat feller.
In het geval van de Giulia geven we de Veloce uitvoering met tuning meer dan de 200 pk uitvoering, dit is vanwege de 4 wielaandrijving bij de Veloce. Bij de Stelvio doen we in principe hetzelfde, dus de 200 pk krijgt 80 pk winst en de 280 pk krijgt nog ‘ns 15 pk extra. Maar aangezien de aandrijflijn volledig hetzelfde is kunnen we de Stelvio 200 pk ook op de getunede waardes van de 280 pk zetten. De prijs hiervoor is € 680 i.p.v. € 580.
Hieronder de meetresultaten voor de 200 pk:
Hieronder de meetresultaten voor de 280 pk Veloce:
|
Opmerkingen:
- De waardes zijn vrijwel identiek aan die van de Giulia.
- Standaard meten we bij de 200 pk versie een fractie meer dan de fabrieksopgave.
- Na tuning met gebruikmaking van een groot deel van de software van de 280 pk halen we bij de 200 pk versie een winst van bijna 80 Nm en meer dan 80 pk. De prijs voor deze tuning is € 580.
- Ook bij de 280 pk halen we standaard ongeveer het vermogen van de fabrieksopgave. Na tuning wordt het vermogen niet heel veel meer, maar de trekkracht en het bereik ervan wel. De koppeltoename is meer dan 45 Nm. Dit betekent dat de motor eerder begint met trekken, iets meer heeft en het iets langer vol houdt. Dit resulteert dan weer in een vermogenstoename van ongeveer 15 pk.
Wat doet deze motortuning met de prestaties van de auto?
We hebben hiervoor een aantal metingen in de praktijk gedaan met de Giulia, hieronder een aantal meetwaardes op een rijtje:
Standaard 200 pk | Standaard Veloce 280 pk | 200 pk Savali | 280 pk Savali | |
Acceleratie 0-100 km/uur: | 7,5 sek | 6,4 sek | 6,5 sek | 5,8 sek |
Acceleratie 50-150 km/uur: | 11,8 sek | 9,6 sek | 9,5 sek | 8,8 sek |
Opmerking: we zien dat de getunede 200 pk een fractie sneller is dan de standaard 280 pk, dit komt omdat we de motor al bij een iets lager toerental iets meer trekkracht geven, hierdoor is meteen de start al wat sneller. Overigens zijn metingen in de praktijk altijd iets langzamer dan de fabrieksopgave.
We hebben voor dit type ook wederom zelf een uitlaatsysteem ontwikkeld, aangezien de auto met standaard uitlaatsysteem net iets te tam klinkt.