Van de Jeep Renegade kennen we de volgende motorversies (al dan niet met TCT of 9- traps automaat):
benzine: | 1.4 MultiAir 140 pk |
1.4 MultiAir 170 pk | |
diesel: | 1.6 M-Jet 120 pk |
2.0 M-Jet 140 pk | |
2.0 M-Jet 170 pk |
1.4 MultiAir:
Omdat de computerfabrikant een ander merk en type microprocessor toepaste konden we deze niet meteen vanaf het begin voorzien van tuning, maar pas sinds april 2016. Dit geldt zowel voor de handbak als voor de TCT automaat met dubbele koppeling en de 9-traps automaat in de 170 pk versie.
Hieronder de resultaten van de tuning van de 140 pk versie en daar weer onder de 170 pk versie:
|
Opmerkingen:
- Het door de fabriek opgegeven motorkoppel en motorvermogen halen we bij zowel de 140 als de 170 pk versie bijna.
- Na tuning komen we uit op een winst van meer dan 30 Nm en bijna 20 pk voor de 140 pk versie en meer dan 40 Nm voor de 170 pk versie.
- Met airco uit loopt de motor stationair net iets te langzaam, dit is om tijdens de rijcyclus waarin het energielabel bepaald wordt een half grammetje CO2 minder uitstoot te hebben. Dit passen we aan zodat ook met airco uit de motor goed stationair loopt.
- Doordat de motor iets te veel ‘geknepen’ is, iets waar alle moderne motoren mee te maken hebben, houdt de motor met deellast een beetje in, met als resultaat een enigzins schokkerig rijgedrag bij deellast. Dit verminderen we aanzienlijk.
- Alle aanpassing kunnen naar wens op maat worden bijgesteld.
- De prijs voor deze tuning bedraagt € 480 incl Btw en ook hiervoor geldt een proefperiode van 2 weken.
Vanaf januari 2018 is er een soort ‘firewall’ in de auto aanwezig, deze zijn iets lastiger te programmeren, maar ook deze kunnen we gewoon via de diagnosestekker tunen.
1.6 M-Jet:
Hieronder de resultaten van de tuning van de 1.6 M-Jet 120 pk:
|
Opmerkingen:
- De 1.6 M-Jet motor van de Renegade is gelijk aan die van de Giulietta 120 pk E6. De gemeten waardes zijn dan ook zo goed als identiek.
- het maximale motorkoppel neemt met meer dan 45 Nm toe.
- het maximale motorvermogen (=het vasthouden van de trekkracht) neemt met bijna 30 pk toe.
- Alle aanpassing kunnen naar wens op maat worden bijgesteld.
- De prijs voor deze tuning bedraagt € 580 incl Btw en ook hiervoor geldt een proefperiode van 2 weken.
2.0 M-Jet:
Hieronder de resultaten van de 2.0 M-Jet 140 pk en 170 pk:
|
|
Opmerkingen met betrekking tot de Jeep Renegade 2.0 M-Jet:
- Mechanisch is de Renegade 2.0 M-Jet overeenkomstig met de Cherokee, de meetwaardes zijn dan ook volledig identiek.
- Het enige verschil zit in het feit dat er in de computer een ander type microprocessor gebruikt wordt, hierdoor is de methode van programmeren nog een tikkeltje ingewikkelder geworden.
- Motorisch zijn de Cherokee’s en Renegades redelijk gelijk aan de Giulietta’s met 2.0 JTDm motor. De waardes zijn dan ook redelijk vergelijkbaar. Er zijn wel verschillen, deze worden o.a. veroorzaakt door het gebruik van andere aandrijflijnen, zoals de 9 traps automaat en/of vierwielaandrijving.
- Bij de 140 pk versie halen we standaard de fabrieksopgave, bij de 170 pk bijna. Bij beiden is de vermogenswinst na tuning ongeveer 30 pk.
- Bij de 170 pk versie is 200 pk mogelijk, echter worden dan de uitlaatgassen te heet. Bij de Giulietta kan dit net wel omdat de auto wat lichter en kleiner is. Bij een dikke 195 pk vinden we het verantwoord om te stoppen.
- We begrenzen het motorkoppel op een kleine 400 Nm. Meer is mogelijk, maar hierdoor krijg je een vlakkere koppelkromme, en dit rijdt gewoon prettiger.
- We passen de gaspedaalreactie aan, waardoor de motor alerter voelt.
- Alle aanpassing kunnen naar wens op maat worden bijgesteld.
- De prijs voor deze tuning bedraagt € 580 incl Btw en ook hiervoor geldt een proefperiode van 2 weken.