Panda Savali

December 2014:

Afgelopen jaren hebben we meerdere Alfa’s Mito en Giulietta Savali gemaakt. Dit waren dan auto’s waarmee we de publiciteit opzochten, en die we als dusdanig voor klanten hebben gebouwd en verkocht.
Sinds een paar jaar zijn we ook Fiat dealer, en spelen we met de gedachte om Savali uitvoeringen van Fiat modellen te maken.
Alhoewel de naam Savali historisch gezien alleen maar aan Alfa Romeo gekoppeld is, is de naam natuurlijk ook gekoppeld aan VireoAuto, voorheen Sam van Lingen, waar we tegenwoordig dus ook heel veel Fiats voorzien van motortuning.
Vooral de Fiat 500 en de (Grande) Punto (Evo) zijn hierbij heel populair. De Panda lijkt gemiddeld een iets ander publiek te hebben, waarbij de belangstelling voor motortuning iets minder is. Om een Fiat als Savali te maken en ook om de Panda een beetje in de spotlights te zetten hebben we besloten om een Panda Savali te bouwen.

Februari 2015:

Het is zover, we hebben de Panda TwinAir Savali klaar…
Het had wel wat voeten in aarde…120 pk is gemakkelijker gezegd dan gedaan…zie hieronder de meetwaardes:

0.9 Twin air 80 pk
standaard Savali Savali WMI
omw/min Nm pk Nm pk Nm pk
1500 70 15 88 19 88 19
1750 91 23 134 33 134 33
2000 112 32 156 44 156 44
2250 123 39 169 54 171 55
2500 130 46 172 61 178 63
2750 130 51 172 67 179 70
3000 131 56 171 73 180 77
3250 131 61 171 79 182 84
3500 130 65 171 85 181 90
3750 129 69 168 90 181 97
4000 128 73 164 93 180 102
4250 125 76 161 97 180 109
4500 123 79 157 100 176 113
4750 117 79 150 101 173 117
5000 110 78 142 101 168 119
5250 104 78 136 102 161 120
5500 99 77 130 102 154 120
5750 93 76 123 101 142 116
6000 78 67 114 97 127 108
6250 99 88 99 88
6500 72 67 72 67
Panda Savali grafiek
PandaSavali4 Panda Savali 3
Panda Savali 1 Panda Savali 2

Achtergrond informatie:

Tegenwoordig is de trent auto’s met kleine motoren met relatief veel vermogen. ‘Down-sizing’wordt dit ook wel genoemd.
In het geval van de Fiat TwinAir is dit niet anders.
De reden hiervoor is niet daadwerkelijk het brandstof verbruik (=CO2 uitstoot) in de praktijk te verminderen, maar juist in de rij-cyclus waarin het energielabel bepaald wordt.
Deze rij-cyclus staat heel ver van de realiteit, hierin wordt zo langzaam gereden, dat slechts heel weinig vermogen nodig is.
De kleine motoren, die in feite speciaal voor deze rij-cyclus geconstrueerd worden, hebben bij dit beperkte vermogen het hoogste rendement. Vervolgens worden turbo’s e.d. toegepast om ook ‘normaal’ te kunnen rijden, maar dan is natuurlijk ook het verbruik in de praktijk ‘normaal’.
Vaak zien we dus ook dat deze speciaal geconstrueerde motoren de fabrieks verbruikscijfers in de praktijk niet halen, en dat auto’s met grotere motoren de fabrieks opgave wel halen.

Nadeel van deze kleine motoren is dat om er ‘normaal’ of veel vermogen uit te halen de motor vooral thermisch flink belast wordt.
We hebben nu in het geval van de Panda gekozen voor toepassing van Water Methanol Injectie (WMI), een systeem waarbij bij hoge belasting van de motor automatisch een heel kleine hoeveelheid watermethanol wordt ingespoten. Hierdoor kunnen we de temperatuurtoename van het inlaattraject, als gevolg van de turbodruk, flink temperen.

Uiteraard passen we het motormanagement hier ook op aan.

Opmerkingen:

  • Ten opzichte van de standaardmotor halen we een winst in trekkracht van maar liefst 50 Nm. Ten opzichte van alleen software tuning nog ‘ns 10 Nm. Dit houden we bewust enigzins binnen de perken om met zekerheid de boel heel te houden. In de praktijk is door de koelende werking van de WMI deze trekkracht wel langer beschikbaar.
  • Wat betreft vermogen zien we t.o.v. standaard maar liefst 40 pk en t.o.v. alleen software tuning nog ‘ns 18 pk.
  • Een volgende begrenzer die we tegen komen is die van de uitlaatgas en/of turbo temperatuur. In de praktijk zien we dat bij langdurig vol gas rijden het vermogen weg zakt, 120 pk is dan ook slechts een beperkte tijd beschikbaar, maar staat dan wel garant voor een pittige acceleratie. Deze fabrieks begrenzer laten we wel in tact, hiervan weten we dat dit door en door getest is door de fabriek en dat er geen schade aan de turbo ontstaat.
  • Enkel water injectie in plaats van watermethanol is natuurlijk ook mogelijk, echter watermethanol heeft een meer koelend effect.
  • voor prijzen neem contact met ons op…