Toen Alfa Romeo in 2010 met de techniek kwam betekende dit voor ons weer een hele nieuwe puzzel.
Heel kort samengevat wordt met deze techniek de hoeveelheid inlaatlucht geregeld door variabele kleplifthoogte en timing in plaats van een conventionele gasklep. Het resultaat hiervan is minder inwendig verlies door wrijving en werveling, en dus minder brandstofverbruik (= CO2-uitstoot, bepalend voor het energielabel) en meer vermogen.
Helaas was dit in eerste instantie van korte duur, en werd vervolgens door de computerfabrikant na een paar maanden al besloten om gebruik te maken van een ander type microprocessor. We zijn direct opnieuw begonnen met stap 1, het ‘kraken’ hiervan. Dit heeft wederom enkele maanden geduurd, maar is uiteindelijk wederom gelukt. De vervolgstappen kwamen redelijk overeen met die van de vorige generatie.
De auto’s die we toen konden gaan voorzien van motortuning waren de Fiat en Abarth Evo types, en ook de nieuwste generatie Mito’s en Giulietta’s.
Vanaf de zomer van 2014 is er een Euro 6 versie. Voor dit type heeft de computerfabrikant wederom gebruik gemaakt van een ander merk en type microprocessor. Het heeft vrij lang geduurd voordat we deze konden lezen en schrijven, en pas vanaf voorjaar 2016 konden we hiervoor motortuning aanbieden. Het betreft hier de:
- Giulietta TCT
- Mito QV TCT
- Fiat 500 X
- Jeep Renegade
- Fiat 124