De eerste versies Mito TwinAir leveren af fabriek 85 pk, de latere versies, vanaf 2015, hebben een grotere turbo en leveren daarmee 100 of 105 pk, afhankelijk van de software versie.
De eerste stellen we af op dik 100 pk, en zowel de 100 als de 105 pk stellen we af op dik 120 pk.
Hieronder vind je de resultaten van beide versies.
opmerkingen:
- het maximale motorkoppel neemt met meer dan 35 Nm toe.
- het maximale motorvermogen (=het vasthouden van de trekkracht) neemt met meer dan 15 pk.
- het stationair toerental wordt iets verhoogd waardoor de motor iets mooier ‘rond’ loopt.
- de toerenbegrenzer wordt verhoogd van 6000 naar 6500 omw/min. In standaard uitvoering begint de motor namelijk al vanaf 5500 omw/min af te bouwen, dit is gewoon te laag voor een 2 cilinder motor.
- de gaspedaalreactie wordt feller gemaakt.
- al deze aanpassingen kunnen naar wens op maat worden bijgesteld.
- Ook voor deze versies komt het er op neer dat we alle door de fabriek in de laboratoria ingevulde tabellen volledig in tact laten, en slechts de door de marketing afdeling ingeprogrammeerde begrenzers iets aanpassen. Hierdoor blijven we dus alleen maar de door de fabriek al ingeprogammeerde waardes gebruiken, waardoor er NOOIT problemen ontstaan met uitstoot, zelfaanpassingen, berekende correcties e.d.
Vanaf najaar 2015 is er dus ook de versie met 100 of 105 pk.
Deze zijn behalve de software identiek.
Dit hogere vermogen wordt gehaald doordat de turbo een fractie groter is dan bij de 85 pk versies. Deze turbo komt een fractie langzamer op gang, maar houdt het wel veel langer vol. Het resultaat is een hoger vermogen, maar let op de trekkracht is ongeveer gelijk. Het trekkrachtbereik van de motor is groter, en daardoor is de auto ook sneller.
Met tuning halen we ongeveer 30 Nm en 15 pk winst, maar vooral een veel groter bereik van de motor De motor begint eerder met trekken, heeft meer en houdt het langer vast.
Hieronder de resultaten:
|
![]() |
Opmerkingen:
- De maximale trekkracht neemt met ongeveer 25 Nm toe, de maximale toename is van ongeveer 2500 tot 3500 omw/min zelfs meer dan 35 Nm.
- Het maximale vermogen ( = het vasthouden van de trekkracht) neemt met ongeveer 15 pk toe.
- De toerenbegrenzer wordt verhoogd van 6000 naar 6500 omw/min. In standaard uitvoering begint de motor namelijk al vanaf 5500 omw/min af te bouwen, dit is zeker in de 2e versnelling te laag voor deze motor.
-
De gaspedaalreactie wordt feller gemaakt zowel in de Normaal- als in de Eco stand.
-
Daarnaast heeft deze motor, zoals eigenlijk zo veel moderne motoren, een te krappe afstelling. Dit resulteert in irritant schokkerig gedrag van de motor bij deellast acceleratie. Dit gedrag wordt zo goed als volledig weg genomen.
- Ten opzichte van de 80 of 85 pk versie ( met kleinere turbo ) merk je dat deze motor iets langzamer op gang komt, ook na tuning, maar dat die vervolgens veel langer door gaat. De maximale trekkracht is zowel voor als na de tuning niet veel meer dan bij de 85 pk versie. Hier onder zie je de verschillen in een grafiek.