Mito Twin Air

De eerste versies Mito TwinAir leveren af fabriek 85 pk, de latere versies, vanaf 2015, hebben een grotere turbo en leveren daarmee 100 of 105 pk, afhankelijk van de software versie.

De eerste stellen we af op dik 100 pk, en zowel de 100 als de 105 pk stellen we af op dik 120 pk.

Hieronder vind je de resultaten van beide versies.

Twin Air 85 pk
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1500 70 15 88 19
1750 92 23 134 33
2000 114 32 156 44
2250 126 40 169 54
2500 134 48 172 61
2750 134 52 172 67
3000 135 58 171 73
3250 134 62 171 79
3500 132 66 171 85
3750 130 69 168 90
4000 130 74 164 93
4250 127 77 161 97
4500 124 79 157 100
4750 121 82 150 101
5000 116 83 142 101
5250 110 82 136 102
5500 104 81 130 102
5750 97 79 123 101
6000 82 70 114 97
6250 99 88
6500 72 67

 

TwinAir 85pk grafiek

opmerkingen:

  • het maximale motorkoppel neemt met meer dan 35 Nm toe.
  • het maximale motorvermogen (=het vasthouden van de trekkracht) neemt met meer dan 15 pk.
  • het stationair toerental wordt iets verhoogd waardoor de motor iets mooier ‘rond’ loopt.
  • de toerenbegrenzer wordt verhoogd van 6000 naar 6500 omw/min. In standaard uitvoering begint de motor namelijk al vanaf 5500 omw/min af te bouwen, dit is gewoon te laag voor een 2 cilinder motor.
  • de gaspedaalreactie wordt feller gemaakt.
  • al deze aanpassingen kunnen naar wens op maat worden bijgesteld.
  • Ook voor deze versies komt het er op neer dat we alle door de fabriek in de laboratoria ingevulde tabellen volledig in tact laten, en slechts de door de marketing afdeling ingeprogrammeerde begrenzers iets aanpassen. Hierdoor blijven we dus alleen maar de door de fabriek al ingeprogammeerde waardes gebruiken, waardoor er NOOIT problemen ontstaan met uitstoot, zelfaanpassingen, berekende correcties e.d.

 

Vanaf najaar 2015 is er dus ook de versie met 100 of 105 pk.

Deze zijn behalve de software identiek.

Dit hogere vermogen wordt gehaald doordat de turbo een fractie groter is dan bij de 85 pk versies. Deze turbo komt een fractie langzamer op gang, maar houdt het wel veel langer vol. Het resultaat is een hoger vermogen, maar let op de trekkracht is ongeveer gelijk. Het trekkrachtbereik van de motor is groter, en daardoor is de auto ook sneller.

Met tuning halen we ongeveer 30 Nm en 15 pk winst, maar vooral een veel groter bereik van de motor De motor begint eerder met trekken, heeft meer en houdt het langer vast.

Hieronder de resultaten:

0.9 Twin Air 105 pk
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1500 65 14 73 16
2000 122 35 145 41
2500 143 51 178 63
3000 151 64 184 79
3500 155 77 184 92
4000 158 90 184 105
4500 158 101 182 117
5000 145 103 171 122
5500 133 104 151 118
6000 115 98 131 112
6500 86 80
ta-105-pk

Opmerkingen:

  • De maximale trekkracht neemt met ongeveer 25 Nm toe, de maximale toename is van ongeveer 2500 tot 3500 omw/min zelfs meer dan 35 Nm.
  • Het maximale vermogen ( = het vasthouden van de trekkracht) neemt met ongeveer 15 pk toe.
  • De toerenbegrenzer wordt verhoogd van 6000 naar 6500 omw/min. In standaard uitvoering begint de motor namelijk al vanaf 5500 omw/min af te bouwen, dit is zeker in de 2e versnelling te laag voor deze motor.
  • De gaspedaalreactie wordt feller gemaakt zowel in de Normaal- als in de Eco stand.
  • Daarnaast heeft deze motor, zoals eigenlijk zo veel moderne motoren, een te krappe afstelling. Dit resulteert in irritant schokkerig gedrag van de motor bij deellast acceleratie. Dit gedrag wordt zo goed als volledig weg genomen.
  • Ten opzichte van de 80 of 85 pk versie ( met kleinere turbo ) merk je dat deze motor iets langzamer op gang komt, ook na tuning, maar dat die vervolgens veel langer door gaat. De maximale trekkracht is zowel voor als na de tuning niet veel meer dan bij de 85 pk versie. Hier onder zie je de verschillen in een grafiek.

ta-vgl-85-105-pk