Van de 1.4 turbo motoren worden heel veel versies in de Mito gebruikt, de T-Jet 120 pk, zowel Euro 5 als 6, de T-Jet met 155 pk, zowel Euro 4 als Euro 5, en de MultiAir motoren met 135, 140 of 170 pk, al dan niet met TCT automaat. De 140 pk is altijd met TCT en Euro 6, de 170 pk kan zijn Euro 5 of 6.
![]() |
![]() |
Vanaf zomer 2014 is er een Euro 6 versie. Deze is hardwarematig vrijwel identiek aan de Euro 5 versies, echter deze is voorzien van een andere computer Bosch ME 17.3.0. Het programmeren van deze computer was in het begin wat lastiger, maar de resultaten zijn zo goed als identiek aan de Euro 5 versie.
Opmerkingen met betrekking tot de motortuning van de Alfa Romeo Mito 1.4 T-Jet (120 en 155 pk):
- de 1.4 T-Jet 155 pk motor is voorzien van een middel grote turbo, het gevolg hiervan is dat de motor in vergelijk met de 120 pk T-Jet iets later op gang komt, maar hij gaat wel langer door. De 120 pk versie voorzien we, zeker bij de Fiat Grande Punto, vaak van deze grotere turbo. Na tuning gaat de motor dan royaal over de 165 pk. Het vermogen van een getunede 155 pk versie ligt uiteindelijk hoger vanwege afwijkende nokkenassen.
- In getunede uitvoering is dit naar mijn mening de fijnste motor versie voor de Alfa Mito
- het maximale motorkoppel neemt met maar liefst bijna 35 Nm toe.
- het maximale motorvermogen (=het vasthouden van de trekkracht) neemt met meer dan 15 pk toe
- het stationair toerental wordt naar keuze iets verhoogd waardoor de motor iets mooier ‘rond’ loopt, ook kan dit alleen in de D-stand gedaan worden.
- de gaspedaalreactie wordt in de N-stand feller gemaakt.
- Voor de liefhebbers kunnen we ook een bescheiden vorm van zogenaamde ‘pops & bangs’ in programmeren.
- al deze aanpassingen kunnen naar wens op maat worden bijgesteld.
- Ook voor dit model hebben we een proefperiode van 2 weken waarin je het gratis mag proberen.