Ontwikkeling motortuning Multi Air:
September 2010:
Toen Alfa Romeo in 2010 met de MultiAir techniek kwam betekende dit voor ons weer een hele nieuwe puzzel. Heel kort samengevat wordt met deze techniek de hoeveelheid inlaatlucht geregeld door variabele kleplifthoogte en timing in plaats van een conventionele gasklep. Het resultaat hiervan is minder inwendig verlies door wrijving en werveling, en dus minder brandstofverbruik (= CO2-uitstoot, bepalend voor het energielabel) en meer vermogen.
Helaas was dit in eerste instantie van korte duur, en werd vervolgens door de computerfabrikant na een paar maanden al besloten om gebruik te maken van een ander type microprocessor. We zijn direct opnieuw begonnen met stap 1, het ‘kraken’ hiervan. Dit heeft wederom enkele maanden geduurd, maar is uiteindelijk wederom gelukt. De vervolgstappen kwamen redelijk overeen met die van de vorige generatie.
De auto’s die we toen konden gaan voorzien van motortuning waren de Fiat en Abarth Evo types, en ook de nieuwste generatie Mito’s en Giulietta’s.
Vanaf de zomer van 2014 is er een Euro 6 versie.
Voor dit type heeft de computerfabrikant wederom gebruik gemaakt van een ander merk en type microprocessor. Het heeft vrij lang geduurd voordat we deze konden lezen en schrijven. Maar uiteindelijk zijn de resultaten van deze Euro 6 versies identiek aan de Euro 5 versies.
Tegelijkertijd kwam er ook een gedowntunede 140 pk versie. Deze is behalve de software identiek aan de 170 pk versie, en na tuning dus volledig gelijk. In de software wordt ie vanaf 4500 omw/min afgebouwd.
Al deze Euro 6 versies zijn voorzien van de TCT automaat.
Hieronder de resultaten van de tuning van de Mito QV 1.4 MultiAir:
Opmerkingen met betrekking tot de motortuning van de Alfa Romeo Mito QV 1.4 MultiAir 170 pk:
- Het standaard door de fabriek opgegeven vermogen van 170 pk halen we bijna, we komen gemiddeld uit op 169 pk, na tuning komen we altijd wel boven 190 pk uit, een winst van meer dan 20 pk. Dit komt neer op maar liefst meer dan 130 pk per liter cilinderinhoud.
- Ook het standaard door de fabriek opgegeven motorkoppel van 250 Nm halen we bijna. Na tuning komen we uit op ongeveer 290 Nm.
- Een van de kenmerken van deze motor is de grote turbo die is toegepast. Het voordeel hiervan is het relatief hoge vermogen dat gehaald kan worden, maar een nadeel hiervan dat de turbo pas laat op gang komt, waardoor de motor onder 2500 omw/min niet erg hard trekt. Na tuning wordt dit beter, maar de meeste winst zit bij de hogere toerentallen, iets wat overigens wel bij het karakter van dit type auto past.
- Na tuning wordt bij lagere toerentallen de alertheid aanmerkelijk verbeterd, doordat we de doelstelling voor het oppakken van de motor aanpassen.
- het stationair toerental wordt iets verhoogd waardoor de motor iets mooier ‘rond’ loopt.
- de gaspedaalreactie wordt in de N-stand feller gemaakt.
- al deze aanpassingen kunnen naar wens op maat worden bijgesteld.