Ontwikkeling motortuning Multi Air:
September 2010:
Toen Alfa Romeo in 2010 met de MultiAir techniek kwam betekende dit voor ons weer een hele nieuwe puzzel. Heel kort samengevat wordt met deze techniek de hoeveelheid inlaatlucht geregeld door variabele kleplifthoogte en timing in plaats van een conventionele gasklep. Het resultaat hiervan is minder inwendig verlies door wrijving en werveling, en dus minder brandstofverbruik (= CO2-uitstoot, bepalend voor het energielabel) en meer vermogen.
Helaas was dit in eerste instantie van korte duur, en werd vervolgens door de computerfabrikant na een paar maanden al besloten om gebruik te maken van een ander type microprocessor. We zijn direct opnieuw begonnen met stap 1, het ‘kraken’ hiervan. Dit heeft wederom enkele maanden geduurd, maar is uiteindelijk wederom gelukt. De vervolgstappen kwamen redelijk overeen met die van de vorige generatie.
De auto’s die we toen konden gaan voorzien van motortuning waren de Fiat en Abarth Evo types, en ook de nieuwste generatie Mito’s en Giulietta’s.
Hieronder de resultaten van de tuning van de Mito 1.4 MultiAir:
Opmerkingen met betrekking tot de motortuning van de Alfa Romeo Mito 1.4 MultiAir 135 pk:
- Het standaard door de fabriek opgegeven vermogen van 135 pk halen we bijna, we komen gemiddeld uit op 133 pk, na tuning komen we boven 150 pk uit, een winst van ongeveer 20 pk.
- Aan motorkoppel winnen we meer dan 60 Nm. Na tuning komen we uit boven 260 Nm.
- Na tuning wordt bij lagere toerentallen de alertheid aanmerkelijk verbeterd, doordat we de doelstelling voor het oppakken van de motor aanpassen.
- het stationair toerental wordt iets verhoogd waardoor de motor iets mooier ‘rond’ loopt.
- de gaspedaalreactie wordt in de N-stand feller gemaakt.
- al deze aanpassingen kunnen naar wens op maat worden bijgesteld.
![]() |
![]() |