Vanaf begin 2014 is er een 2.0 JTDm motor met 150 pk.
Deze voldoet aan de zogenaamde Euro 6 normen. Dit wordt gerealiseerd door een ander type inspuitcomputer, de Bosch EDC 17. Met de kennis die we hebben van de vorige generatie Bosch EDC 16 was het geen probleem om motortuning voor dit type te ontwikkelen.
![]() |
![]() |
In vergelijk met de vorige generatie 2.0 JTDm maakt dit type gebruik van een iets kleinere turbo. Hierdoor is 200 pk niet meer mogelijk, maar is er wel al wat eerder trekkracht beschikbaar.
Verder valt deze auto op door o.a. een iets gewijzigde grille en andere stoelen.
Zie hier onder de resultaten:
Opmerkingen:
- het maximale motorkoppel neemt met 40 Nm toe. We hebben dit begrensd vanwege mechanische beperkingen. De motor heeft meer in z’n mars, maar de aandrijving mag officieel maar 350 Nm hebben. De fabriek gaat hier al enigzins boven zitten. Uit ervaring weten we dat we hier 10 % probleemloos bovenop kunnen zetten.
- Bij alle vormen van motortuning programmeren we allerlei begrenzers in, zoals o.a. temperatuurbegrenzers. Bij deze versie begrenzen we ‘m op de inlaatlucht temperatuur, watertemperatuur en uitlaatgastemperatuur, en ook enigzins in de 1e en 2e versnelling om zodoende de aandrijfassen heel te houden.
- het maximale motorvermogen (=het vasthouden van de trekkracht) neemt met meer dan 35 pk toe.
- het stationair toerental wordt iets verhoogd waardoor de motor iets mooier ‘rond’ loopt.
- de gaspedaalreactie wordt in de N-stand feller gemaakt, en in de D-stand laten we ‘m zoals die is. Dit in tegenstelling tot de vorige generatie waarbij de gaspedaalreactie in de D-stand te agressief was.
- de zwarte lijn in de grafiek is de meting standaard in de D-stand.
- alle aanpassingen kunnen naar wens op maat worden bijgesteld.