De Giulietta 2.0 JTDm heeft in basis dezelfde motor als de 159 2.0 JTDm.
Ook wordt gebruik gemaakt van hetzelfde type inspuitcomputer, ook weer dezelfde als van o.a. de 159 1.9 JTDm.
Het zoeken naar de juiste begrenzers in de software stelde dan ook niet heel veel voor.
Er zijn een aantal software versies, en wij gebruiken altijd of de nieuwste software als basis, of we passen de wijzigingen van de nieuwste software toe in de aangepaste software van de tuning.
De 140 pk versie heeft in tegenstelling tot de 159 een iets kleinere turbo dan de 170 pk.
Verder blijkt de Giulietta 2.0 JTDm 140 pk, net zoals de 1.6 JTDm 105 pk, in het inlaatspruitstuk een mechanische restrictie te hebben, dit in tegenstelling tot de 170 pk versie en de Mito 1.6 JTDm. Hierdoor wordt vooral bij hogere toerentallen de hoeveelheid lucht en daarmee het vermogen beperkt.
De waardes in de grafiek hieronder zijn met de restrictie nog aanwezig. Indien de restrictie wordt weggenomen dan is er nog ‘ns 15 pk extra mogelijk. Hier staat echter wel zeker een halve dag werk voor. De meeste winst zit dus in de software. Het koppel beperken we op maximaal ongeveer 390 Nm, dit om nooit problemen te krijgen met de koppeling en het vliegwiel. De versnellingsbak geeft eigenlijk nooit problemen, ondanks dat die officieel maar 350 Nm mag hebben.
Opmerkingen:
- het maximale motorkoppel neemt met meer dan 45 Nm toe.
- het maximale motorvermogen (=het vasthouden van de trekkracht) neemt met bijna 30 pk toe
- het stationair toerental wordt iets verhoogd waardoor de motor iets mooier ‘rond’ loopt.
- de gaspedaalreactie wordt in de N-stand feller gemaakt, en in de D-stand juist iets minder aggressief, iets minder aan/uit.
- de zwarte lijn in de grafiek is de meting standaard in de D-stand.
- al deze aanpassingen kunnen naar wens op maat worden bijgesteld.