Giulietta 1.6 JTDm 120 pk Euro 6 (TCT)

Vanaf voorjaar 2016 heeft de Giulietta wederom een (geslaagde) facelift gekregen. Belangrijkste herkenningspunten zijn de gewijzigde grille, andere koplampen, de rode lijn in de bumpers verwerkt, en andere logo’s.

20160510_085019 DSC01351

 

Technisch vallen aan de nieuwste generatie Giulietta 1.6 JTDm Euro 6, al dan niet met TCT automaat, een aantal dingen op:

  • In vergelijk met de vorige versie (Euro 5 en Euro 5 +) wordt nu weer gebruik gemaakt van een turbo met variabele verstelling. In de Mito 1.6 JTDm werd deze ook al gebruikt, maar dan met mechanisch/vacuüm verstelling. Nu wordt de verstelling elektrisch bediend. De vorige Giulietta’s hadden een eenvoudigere turbo met waste-gate regeling. Deze nieuwe turbo maakt de motor heel alert, zodra gas gegeven wordt reageert de motor met veel minder vertraging dan de vorige.
  • Er wordt gebruik gemaakt van een dubbele EGR-klep. De bestaande, zoals we die al langere tijd kennen, plus nu een nieuwe die de uitlaatgassen van na de katalysator terug voert naar de inlaat. De voordelen hiervan zijn dat deze EGR gassen schoner zijn, zodat minder vervuiling van de inlaat optreedt, en dat de temperatuur minder hoog is, zodat geen koeler nodig is. Daarnaast worden de uitlaatgassen niet meer voor de turbo afgetakt, zodat deze nu allemaal gebruikt worden voor het opspoelen van de turbo. De ook nog aanwezige bekende EGR is nu alleen werkzaam bij het opwarmen van de motor.
  • Er wordt nu ook gebruik gemaakt van een zogenaamde NOx katalysator i.pv. de oudere oxidatie-katalysator. Hierdoor en ook de dubbele EGR klep zorgt ervoor dat deze motor als een van weinigen de Euro 6 norm haalt zonder de Ad-Blue toevoeging.
  • Ook de inspuit computer is weer gewijzigd, nu het type EDC 17 C 69. In deze computer is het chassisnummer van de auto verwerkt, waardoor de tuning dus op basis van de software behorend bij de auto gemaakt dient te worden. ‘Vreemde’ files uploaden in de auto, praktijken die wij heel dubieus vinden is er nu dus niet meer bij.
20160526_121111 20160525_143321

Er bestaat van deze versie nu ook een heel fijn rijdende TCT automaat, zoals we die ook al kennen van de 1.4 MultiAir, 1750 TBI en 2.0 JTDm.

Wederom vallen een aantal dingen op:

  • De handbak heeft in de D-stand tussen ongeveer 2000 en 2750 omw/min ongeveer 10% meer trekkracht, zeg maar een ‘hoedje’ op de koppelkromme, zoals ook de oudere versies dat hebben. Vanaf 2750 omw/min is de trekkracht weer volledig identiek. Het maximale vermogen is in beide standen dus ook even veel.
  • De TCT automaat daarentegen heeft nauwelijks verschil in trekkracht tussen de N-stand en de D-stand. Alleen de reactie van het gaspedaal en de TCT (…en besturing en ASR…) is anders waardoor de motor feller voelt.
  • En als laatste opvallende punt: de TCT heeft over het gehele toerenbereik net een tikkeltje meer koppel en vermogen dan de handbak in de D-stand. Met de tuning passen we dit volledig naar wens aan.

Hieronder de resultaten van de tuning:

Giulietta 1.6 JTDm 16v 120 pk TCT
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1500 200 43 240 51
1750 270 67 329 82
2000 308 88 358 102
2250 310 99 362 116
2500 305 108 362 128
2750 278 109 348 136
3000 258 110 333 142
3250 244 113 312 144
3500 228 114 290 144
3750 215 115 268 143
4000 200 114 240 137
4250 178 108 214 129
4500 135 865 175 112
image023

Opmerkingen:

  • De waardes zonder tuning zijn gemeten bij een TCT versie.
  • het maximale motorkoppel neemt met meer dan 45 Nm toe.
  • het maximale motorvermogen (=het vasthouden van de trekkracht) neemt met bijna 30 pk toe.
  • het stationair toerental wordt iets verhoogd waardoor de motor iets mooier ‘rond’ loopt.
  • de gaspedaalreactie zowel in de N-stand als de D-stand kan feller of in de D-stand juist iets minder agressief, dit is naar keuze.

Wat doet nu dit extra vermogen met de auto?

In het geval van de TCT is heel gemakkelijk een acceleratie test uit te voeren van 0 naar 100 km/u, voor de tuning doet ie er ongeveer 10,2 sek over, en na de tuning 8,8 sek.