Giulietta 1.6 JTDm 105 pk

De Giulietta 1.6 JTDm heeft in basis dezelfde motor als de Mito 1.6 JTDm.
Ook wordt (tot my 2015) gebruik gemaakt van hetzelfde type inspuitcomputer.
Het zoeken naar de juiste begrenzers in de software stelde dan ook niet heel veel voor.
Inmiddels zijn er wel al om de een of andere reden 8 verschillende software versies. Het lijkt dan ook wel dat er door de fabriek een behoorlijk aantal foutjes is gevonden die dan in de nieuwe software weer hersteld worden. Alleen in de praktijk blijken de eerste auto’s met de oudste software ook gewoon foutloos te rijden.
In elk geval gebruiken wij altijd of de nieuwste software als basis, of we passen de wijzigingen van de nieuwste software toe in de aangepaste software van de tuning.
Verder blijkt de Giulietta in het inlaatspruitstuk een mechanische restrictie te hebben, dit in tegenstelling tot de Mito. Hierdoor wordt vooral bij hogere toerentallen de hoeveelheid lucht en daarmee het vermogen beperkt.
De waardes in de eerste grafiek hieronder zijn met de restrictie nog aanwezig, en in de 2e grafiek ook met de restrictie er uit. Indien de restrictie wordt weggenomen zijn de waardes ongeveer gelijk aan die van de Mito. In totaal scheelt dit dus nog ‘ns 16 pk. Hier staat echter wel zeker een halve dag werk voor. De meeste winst zit dus in de software.

new Giulietta new Giulietta 2

Vanaf halverwege 2014 voldoet de motor aan de Euro 5+  norm. Dit is bereikt door een andere ECU van het type Bosch EDC 17. Ook deze versie kunnen we voorzien van motortuning. Mechanisch, en wat betreft prestaties, zowel voor als na de tuning is deze motor zo goed als identiek aan de Euro 5 versie. 

Giulietta 1.6 JTDm 16v 105 pk
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1500 208 44 228 49
1750 265 66 296 74
2000 292 83 323 92
2250 288 92 328 105
2500 264 94 326 116
2750 253 99 322 126
3000 237 101 304 130
3250 228 105 287 133
3500 211 105 266 132
3750 197 105 247 132
4000 171 97 232 132
4250 147 89 214 129
4500 102 65 189 121
giulietta-16

Opmerkingen:

  • het maximale motorkoppel neemt met meer dan 35 Nm toe.
  • het maximale motorvermogen (=het vasthouden van de trekkracht) neemt met meer dan 25 pk toe
  • het stationair toerental wordt iets verhoogd waardoor de motor iets mooier ‘rond’ loopt.
  • de gaspedaalreactie wordt in de N-stand feller gemaakt, en in de D-stand juist iets minder agressief, iets minder aan/uit.
  • de zwarte lijn in de grafiek is de meting standaard in de D-stand, je ziet hier duidelijk een soort ‘hoedje’ boven op de koppelkromme, dit is een hele kortstondige boost, waardoor de auto in de D-stand veel sneller lijkt. Echter bij 2500 omw/min is dit al afgelopen. Persoonlijk vinden wij deze boost niet zo fijn en geven wij de voorkeur aan een zo lang mogelijk zo vlak mogelijke koppelkromme, dit rijdt fijner en geeft een veel mindere belasting op de aandrijlijn.
  • al deze aanpassingen kunnen naar wens op maat worden bijgesteld.

Hieronder de grafiek met ook de waardes als de mechanische restricties uit het inlaatspruitstuk verwijderd zijn.

Giulietta 1.6 JTDm 16v 105 pk
standaard Savali mech aanp.
omw/min Nm pk Nm pk Nm pk
1500 208 44 228 49 234 50
1750 265 66 296 74 301 75
2000 292 83 323 92 323 92
2250 288 92 328 105 328 105
2500 264 94 326 116 332 118
2750 253 99 322 126 330 129
3000 237 101 304 130 321 137
3250 228 105 287 133 309 143
3500 211 105 266 132 297 148
3750 197 105 247 132 279 149
4000 171 97 232 132 258 147
4250 147 89 214 129 237 143
4500 102 65 189 121 209 134
Giulietta 16JTDm
Giulietta16JTDmE6 Giulietta16JTDmE62