De Giulietta 1.6 JTDm heeft in basis dezelfde motor als de Mito 1.6 JTDm.
Ook wordt (tot my 2015) gebruik gemaakt van hetzelfde type inspuitcomputer.
Het zoeken naar de juiste begrenzers in de software stelde dan ook niet heel veel voor.
Inmiddels zijn er wel al om de een of andere reden 8 verschillende software versies. Het lijkt dan ook wel dat er door de fabriek een behoorlijk aantal foutjes is gevonden die dan in de nieuwe software weer hersteld worden. Alleen in de praktijk blijken de eerste auto’s met de oudste software ook gewoon foutloos te rijden.
In elk geval gebruiken wij altijd of de nieuwste software als basis, of we passen de wijzigingen van de nieuwste software toe in de aangepaste software van de tuning.
Verder blijkt de Giulietta in het inlaatspruitstuk een mechanische restrictie te hebben, dit in tegenstelling tot de Mito. Hierdoor wordt vooral bij hogere toerentallen de hoeveelheid lucht en daarmee het vermogen beperkt.
De waardes in de eerste grafiek hieronder zijn met de restrictie nog aanwezig, en in de 2e grafiek ook met de restrictie er uit. Indien de restrictie wordt weggenomen zijn de waardes ongeveer gelijk aan die van de Mito. In totaal scheelt dit dus nog ‘ns 16 pk. Hier staat echter wel zeker een halve dag werk voor. De meeste winst zit dus in de software.
Vanaf halverwege 2014 voldoet de motor aan de Euro 5+ norm. Dit is bereikt door een andere ECU van het type Bosch EDC 17. Ook deze versie kunnen we voorzien van motortuning. Mechanisch, en wat betreft prestaties, zowel voor als na de tuning is deze motor zo goed als identiek aan de Euro 5 versie.
Opmerkingen:
- het maximale motorkoppel neemt met meer dan 35 Nm toe.
- het maximale motorvermogen (=het vasthouden van de trekkracht) neemt met meer dan 25 pk toe
- het stationair toerental wordt iets verhoogd waardoor de motor iets mooier ‘rond’ loopt.
- de gaspedaalreactie wordt in de N-stand feller gemaakt, en in de D-stand juist iets minder agressief, iets minder aan/uit.
- de zwarte lijn in de grafiek is de meting standaard in de D-stand, je ziet hier duidelijk een soort ‘hoedje’ boven op de koppelkromme, dit is een hele kortstondige boost, waardoor de auto in de D-stand veel sneller lijkt. Echter bij 2500 omw/min is dit al afgelopen. Persoonlijk vinden wij deze boost niet zo fijn en geven wij de voorkeur aan een zo lang mogelijk zo vlak mogelijke koppelkromme, dit rijdt fijner en geeft een veel mindere belasting op de aandrijlijn.
- al deze aanpassingen kunnen naar wens op maat worden bijgesteld.
Hieronder de grafiek met ook de waardes als de mechanische restricties uit het inlaatspruitstuk verwijderd zijn.
|