Giulietta 1.4 T-Jet 120 pk

Van de 1.4 turbo motoren worden 4 versies in de Giulietta gebruikt, de T-Jet 105 pk in de zogenaamde Veloce uitvoering, de T-Jet met 120 pk, en de MultiAir motor met 170 pk, al dan niet met TCT automaat, en de gedowntunede versie daarvan met 150 pk. De MultiAir motor is duidelijk de favoriet onder de zakelijke rijders vanwege het gunstig energie label. De versies met T-Jet motor worden vooral particulier gekocht, vanwege de gunstigere aanschafprijs. Uiteindelijk is het gemiddelde verbruik vrijwel gelijk aan die met MultiAir motor, echter in de rijcyclus waarin het energielabel bepaald wordt komt de MultiAir versie wat gunstiger naar voren.

t-Jet 120pk 20150422_123910

Vanaf zomer 2014 is er een Euro 6 versie. Deze is hardwarematig vrijwel identiek aan de Euro 5 versies, echter deze is voorzien van een andere computer Bosch ME 17.3.0. Het programmeren van deze computer is vrij lastig, maar de resultaten zijn zo goed als identiek aan de Euro 5 versie.

Giulietta 1.4 T-Jet 120 pk
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
2000 188 53 240 68
2250 192 61 244 78
2500 203 72 254 90
2750 209 82 255 100
3000 209 89 256 109
3250 209 97 256 118
3500 210 105 257 128
3750 208 111 254 135
4000 202 115 249 142
4250 194 117 233 141
4500 185 118 223 143
4750 179 121 213 144
5000 173 123 201 143
5250 169 126 190 142
5500 161 126 181 142
5750 153 125 172 141
6000 142 121 160 137

 

Giulietta T-Jet 120pk

Opmerkingen met betrekking tot de motortuning van de Alfa Romeo Giulietta 1.4 T-Jet (105 en 120 pk):

  • De 1.4 T-Jet 105 pk versie is mechanisch identiek aan de 120 pk versie, deze is alleen in de software nog verder begrensd, en na tuning zijn de waardes dan ook volledig identiek. Bij deze zijn de marges en de winst heel erg groot.
  • Standaard is bij deze versie bij de Mito geen enkel verschil tussen de N-stand en de D-stand, ook niet in gaspedaalreactie. Dit programmeren we wel in. Bij de Giulietta zit dit verschil er wel al in. Naar keuze kunnen we eventueel ook onderscheid maken in de maximale trekkracht en het maximale vermogen in beide standen.
  • Zowel de 105 als de 120 pk motor is voorzien van een kleine turbo, het gevolg hiervan is dat de motor al heel snel heel veel trekkracht heeft, maar ook dat deze al weer heel snel minder wordt. Ook na tuning loopt de trekkracht boven de 4000 omw/min al heel snel terug. Bijvoorbeeld de 155 pk T-Jet daarentegen heeft een grotere turbo, daarmee komt de motor minder snel op gang, maar hij gaat wel langer door. De 120 pk versie voorzien we vaak van deze grotere turbo. Na tuning gaat de motor dan royaal over de 165 pk. Het vermogen van een getunede 155 pk versie haalt ie net niet vanwege afwijkende nokkenassen. Voor de 105 pk versie geldt het zelfde.
  • Ook voor dit model hebben we een proefperiode van 2 weken waarin je het gratis mag proberen.
  • Er is meer trekkracht mogelijk, we kunnen zelfs wel tot 280 Nm gaan, maar door ‘m te begrenzen op ongeveer 250 Nm krijg je langer een constante trekkracht, naar onze mening rijdt dat het fijnst.
  • Van de 120 pk motor versie hebben we de eerste Mito Savali gebouwd, er zijn op internet heel veel recensies, testverslagen en filmpjes te vinden.

20181008_114953

Vanaf 2018 is de 120 pk T-Jet motor nog iets verder geknepen, de beloofde 120 pk en 200 Nm worden wel gehaald, maar het gaat allemaal wat langzamer.
Na tuning zijn de waardes identiek aan de versies die iets minder geknepen zijn. Vanzelfsprekend is het verschil na de tuning behoorlijk groot.

giu-langz