Als aantrekkelijk instap model voor de Alfa Giulietta is sinds juni 2013 de Veloce uitvoering leverbaar.
![]() |
![]() |
De naam Veloce is eerlijk gezegd wat vreemd gekozen, aangezien dit eigenlijk staat voor een snellere uitvoering. Eerder was er ook al o.a. een 147 Veloce, met 120 pk in plaats van 105. Nu is het echter anders, de Veloce is de geknepen versie van de 120 pk T-Jet motor. Wij zijn er direct mee aan de slag gegaan, en gelukkig is er voor de liefhebbers van het echte Veloce geen probleem, aangezien de enige begrenzing in de software zit. Dit betekent dat we ‘m na tuning op gelijk niveau kunnen krijgen als de 120 pk T-Jet versie.
![]() |
![]() |
Vanaf zomer 2014 is er een Euro 6 versie. Deze is hardwarematig vrijwel identiek aan de Euro 5 versies, echter deze is voorzien van een andere computer Bosch ME 17.3.0. Het programmeren van deze computer is vrij lastig, maar de resultaten zijn zo goed als identiek aan de Euro 5 versie.
Opmerkingen met betrekking tot de motortuning van de Alfa Romeo Giulietta 1.4 T-Jet 105pk:
- De 1.4 T-Jet 105 pk versie is mechanisch identiek aan de 120 pk versie, en na tuning zijn de waardes dan ook volledig identiek.
- Aangezien we vooral gebruik maken van de begrenzers die door de marketing afdeling zijn in geprogrammeerd, is bij deze geknepen versie de winst heel erg groot.
- Standaard is bij deze versie bij de Mito geen enkel verschil tussen de N-stand en de D-stand, ook niet in gaspedaalreactie. Dit programmeren we wel in. Bij de Giulietta zit dit verschil er wel al in. Naar keuze kunnen we eventueel ook onderscheid maken in de maximale trekkracht en het maximale vermogen in beide standen.
- Zowel de 105 als de 120 pk motor is voorzien van een kleine turbo, het gevolg hiervan is dat de motor al heel snel heel veel trekkracht heeft, maar ook dat deze al weer heel snel minder wordt. Ook na tuning loopt de trekkracht boven de 4000 omw/min al heel snel terug. Bijvoorbeeld de 155 pk T-Jet daarentegen heeft een grotere turbo, daarmee komt de motor minder snel op gang, maar hij gaat wel langer door. De 120 pk versie voorzien we vaak van deze grotere turbo. Na tuning gaat de motor dan royaal over de 165 pk. Het vermogen van een getunede 155 pk versie haalt ie net niet vanwege afwijkende nokkenassen. Voor de 105 pk versie geldt het zelfde.
- Ook voor dit model hebben we een proefperiode van 2 weken waarin je het gratis mag proberen.
- Er is meer trekkracht mogelijk, we kunnen zelfs wel tot 280 Nm gaan, maar door ‘m te begrenzen op ongeveer 260 Nm krijg je langer een constante trekkracht, naar onze mening rijdt dat het fijnst.
- Van de 120 pk motor versie hebben we de eerste Mito Savali gebouwd, er zijn op internet heel veel recensies, testverslagen en filmpjes te vinden