Giulietta 1.4 T-Jet 105 pk

Als aantrekkelijk instap model voor de Alfa Giulietta is sinds juni 2013 de Veloce uitvoering leverbaar.

20130622_084955 20130621_134008

De naam Veloce is eerlijk gezegd wat vreemd gekozen, aangezien dit eigenlijk staat voor een snellere uitvoering. Eerder was er ook al o.a. een 147 Veloce, met 120 pk in plaats van 105. Nu is het echter anders, de Veloce is de geknepen versie van de 120 pk T-Jet motor. Wij zijn er direct mee aan de slag gegaan, en gelukkig is er voor de liefhebbers van het echte Veloce geen probleem, aangezien de enige begrenzing in de software zit. Dit betekent dat we ‘m na tuning op gelijk niveau kunnen krijgen als de 120 pk T-Jet versie.

T-Jet 105pk 20150422_123910

Vanaf zomer 2014 is er een Euro 6 versie. Deze is hardwarematig vrijwel identiek aan de Euro 5 versies, echter deze is voorzien van een andere computer Bosch ME 17.3.0. Het programmeren van deze computer is vrij lastig, maar de resultaten zijn zo goed als identiek aan de Euro 5 versie.

Giulietta 1.4 T-Jet 105pk
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
2000 188 53 240 68
2250 192 61 244 78
2500 202 72 254 90
2750 203 79 255 100
3000 202 86 256 109
3250 199 92 256 118
3500 196 98 257 128
3750 186 99 254 135
4000 177 101 249 142
4250 169 102 233 141
4500 160 102 223 143
4750 156 105 213 144
5000 150 107 201 143
5250 142 106 190 142
5500 132 103 181 142
5750 121 99 172 141
6000 110 94 160 137

 

Giulietta T-Jet 105pk

Opmerkingen met betrekking tot de motortuning van de Alfa Romeo Giulietta 1.4 T-Jet 105pk:

  • De 1.4 T-Jet 105 pk versie is mechanisch identiek aan de 120 pk versie, en na tuning zijn de waardes dan ook volledig identiek.
  • Aangezien we vooral gebruik maken van de begrenzers die door de marketing afdeling zijn in geprogrammeerd, is bij deze geknepen versie de winst heel erg groot.
  • Standaard is bij deze versie bij de Mito geen enkel verschil tussen de N-stand en de D-stand, ook niet in gaspedaalreactie. Dit programmeren we wel in. Bij de Giulietta zit dit verschil er wel al in. Naar keuze kunnen we eventueel ook onderscheid maken in de maximale trekkracht en het maximale vermogen in beide standen.
  • Zowel de 105 als de 120 pk motor is voorzien van een kleine turbo, het gevolg hiervan is dat de motor al heel snel heel veel trekkracht heeft, maar ook dat deze al weer heel snel minder wordt. Ook na tuning loopt de trekkracht boven de 4000 omw/min al heel snel terug. Bijvoorbeeld de 155 pk T-Jet daarentegen heeft een grotere turbo, daarmee komt de motor minder snel op gang, maar hij gaat wel langer door. De 120 pk versie voorzien we vaak van deze grotere turbo. Na tuning gaat de motor dan royaal over de 165 pk. Het vermogen van een getunede 155 pk versie haalt ie net niet vanwege afwijkende nokkenassen. Voor de 105 pk versie geldt het zelfde.
  • Ook voor dit model hebben we een proefperiode van 2 weken waarin je het gratis mag proberen.
  • Er is meer trekkracht mogelijk, we kunnen zelfs wel tot 280 Nm gaan, maar door ‘m te begrenzen op ongeveer 260 Nm krijg je langer een constante trekkracht, naar onze mening rijdt dat het fijnst.
  • Van de 120 pk motor versie hebben we de eerste Mito Savali gebouwd, er zijn op internet heel veel recensies, testverslagen en filmpjes te vinden