De nieuwste generatie motoren zijn de zogenaamde FireFly motoren. Deze zijn er als 3 cilinder 1.0 liter of als 4 cilinder 1.3 liter. Zowel voor de 3- als de 4-cilinder motoren geldt dat ze opvallend goed rijden.
We zijn vooralsnog de enige die er in geslaagd zijn om motortuning voor dit type te ontwikkelen, en ook hier geldt weer dat na tuning het echt hele fijne en vlotte motoren zijn.
Vanzelfsprekend voldoen deze motoren aan de nieuwste Euro 6 D emissienorm. Deze norm staat voor een wederom aangescherpte uitstoot van bepaalde uitlaatgassen tijdens de ‘Real Driving Emissions’ test, en is vanaf januari 2020 wettelijk verplicht.
Voor de Compass is er alleen de 1.3 liter 4 cilinder. Deze is er als 150 pk automaat of als 130 pk handbak.
Beiden zijn behalve de software gelijk, en stellen we af op 180 pk, dat betekent voor de handbak een winst dus van maar liefst 50 pk !!
Ten opzichte van de Renegade en 500X heeft de Compass een iets andere turbo die iets eerder op gang komt, vooral na tuning. De Compass automaat heeft ook een Sport-knop, waarmee de gaspedaal reactie wat feller wordt en de schakelmomenten wat later.
Het Start/Stop systeem dient iedere keer met een knop uit gezet te worden als je het niet wilt gebruiken, dit kunnen wij ook uitzetten.
Hieronder vind je de resultaten van de 1.3 liter 4 cilinder, zowel de 130 pk handbak, als de 150 pk automaat:
Hieronder een aantal waardes:
koppeltoename van 270 naar 300 Nm
vermogenstoename van 130, 150 naar 180 pk
Hiermee wordt de acceleratie voor de automaat van 0 – 100 km/u 1 sek sneller. De handbak wordt zelfs wel 2 sekonden sneller.
De prijs van de tuning van de 150 pk bedraagt € 480, voor de 130 pk versie is het €540.