Van de Doblo bestaan de volgende Euro 6 motoren:
diesel: | 1.3 M-Jet | 80 pk |
95 pk | ||
1.6 JTDm | 95 pk | |
105 pk | ||
120 pk | ||
benzine: | 1.4 | 95 pk |
1.4 T-Jet | 120 pk |
In principe zijn alle motoren identiek aan of vergelijkbaar met de motoren in vergelijkbare auto’s zoals Punto, 500L, 500 X, Tipo of ook Alfa Giulietta.
Alleen bij de 1.6 JTDm stellen we na tuning het koppel af op ‘slechts’ 340 Nm i.p.v. 360 bij de Alfa of de Tipo. De reden hiervoor is dat we vaak zien dat de Doblo veel gebruikt wordt voor korte ritjes met veel stoppen en weer optrekken, en dat boven de 340 Nm de koppeling na verloop van tijd problemen kan gaan geven. Uit onze ervaring blijkt dat onder 340 Nm er nooit problemen ontstaan.
Op deze pagina staan momenteel alleen de resultaten van de 1.6 JTDm motoren. De anderen zijn te vinden bij de andere modellen.
Aan de Euro 6 generatie van de Doblo 1.6 JTDm vallen een aantal dingen op:
- Bij de 105 pk versie wordt gebruik gemaakt van een eenvoudige kleine turbo met waste-gate regeling. Deze turbo heeft slechts een klein bereik, waardoor niet zo heel vermogen mogelijk is.
- De 120 pk versie maakt gebruik van een turbo met variabele verstelling. De verstelling wordt elektrisch bediend. Deze turbo maakt de motor heel alert, zodra gas gegeven wordt reageert de motor met veel minder vertraging dan de 105 pk versie.
- Er wordt gebruik gemaakt van een dubbele EGR-klep. De bestaande, zoals we die al langere tijd kennen, plus nu een nieuwe die de uitlaatgassen van na de katalysator terug voert naar de inlaat. De voordelen hiervan zijn dat deze EGR gassen schoner zijn, zodat minder vervuiling van de inlaat optreedt, en dat de temperatuur minder hoog is, zodat geen koeler nodig is. Daarnaast worden de uitlaatgassen niet meer voor de turbo afgetakt, zodat deze nu allemaal gebruikt worden voor het opspoelen van de turbo. De ook nog aanwezige bekende EGR is nu alleen werkzaam bij het opwarmen van de motor.
- Er wordt nu ook gebruik gemaakt van een zogenaamde NOx katalysator i.pv. de oudere oxidatie-katalysator. Hierdoor en ook de dubbele EGR klep zorgt ervoor dat deze motor als een van weinigen de Euro 6 norm haalt zonder de Ad-Blue toevoeging.
- Ook de inspuit computer is weer gewijzigd, nu het type EDC 17 C 69. In deze computer is het chassisnummer van de auto verwerkt, waardoor de tuning dus op basis van de software behorend bij de auto gemaakt dient te worden. ‘Vreemde’ files uploaden in de auto, praktijken die wij heel dubieus vinden is er nu dus niet meer bij.
Hieronder staan de meetwaardes van de 1.6 JTDm motoren met 105 en 120 pk.
|