Ducato

20190703_151524 20191204_115210
Camper1 Ducato
December 2019:

De nieuwste generatie Ducato’s zijn voorzien van de welbekende 2.3 M-Jet motoren, maar voldoen nu aan de Euro 6 D norm. Dit wordt o.a. bereikt door toevoeging van AdBlue.

Er is nu een versie met 120, 140, 160 en 180 pk, voorheen bij de Euro 6 B versies was dit 130, 150 en 180 pk, en allemaal hebben nu een turbo met elektronische variabele verstelling (voorheen had de 130 pk een waste-gate regeling).

De 120 en 140 pk hebben een wat kleinere turbo en zijn behalve de software gelijk aan elkaar, en de 160 en 180 pk hebben een wat grotere turbo, en zijn behalve de software bijna gelijk aan elkaar. De 180 pk heeft een andere krukas en andere zuigers, daarom stellen we de 160 pk op iets minder af dan de 180 pk. Bij de Euro 6 B versies zijn in basis de 150 en 180 pk gelijk behalve de software, en ook weer de zuigers en krukas.

Ook deze Euro 6 D modellen kunnen we voorzien van tuning.
Het valt op dat (door de variabele verstelling) de 120 pk versie in getunede versie erg goed rijdt, beter nog dan de 130 pk Euro 6 B met waste gate regeling, welke duidelijk minder goed op gang komt.

De meest voorkomende versies zijn de laatste 120 pk Euro 6 D versie en de vorige 130 pk Euro 6 B versie. Beiden zijn alleen leverbaar met de handbak, die maximaal 350 Nm toestaat, of met de semi-automatische versie ervan. We begrenzen beiden op 385 Nm, dit is een overschrijding van 10 %, dit geeft nooit problemen.
De Euro 6 D heeft bij de 140, 160 en 180 pk versie ook een 9 traps volledig automaat, bij deze gaan we verder, 430 Nm voor alle versies.
De 150 pk en de 180 pk met handbak mogen 400 Nm verwerken, deze stellen we af op 420, dit geeft ook nooit problemen.

Voor alle versies geldt dat we naar keuze de EGR kleppen kunnen uitschakelen in de software, zie ook egr-aanpassing.

Van de 120 en 130 pk versies met handbak, en de 140 pk met 9-traps automaat vind je hieronder de tabellen en grafieken met de resultaten na de tuning:

2.3 M-Jet 120 pk E 6 D
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1250 262 47 270 48
1500 313 67 350 75
1750 312 78 372 93
2000 307 87 385 110
2250 302 97 385 123
2500 308 110 385 137
2750 294 115 385 151
3000 273 117 385 164
3250 251 116 378 175
3500 246 122 356 177
3750 228 122 320 171
4000 47 27 175 100
duc-120-pk-ab
2.3 M-Jet 130 pk E 6 B
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1250 180 32 205 36
1500 301 64 335 71
1750 310 77 363 90
2000 314 89 374 106
2250 302 97 380 122
2500 308 110 385 137
2750 294 115 380 149
3000 280 119 360 154
3250 273 126 338 156
3500 246 122 320 159
3750 195 104 286 153
4000 45 26 175 100
duc-130-pk-e6b
2.3 M-Jet 140 pk E 6 D automaat
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1250 262 47 270 48
1500 336 72 368 79
1750 337 84 408 102
2000 339 96 428 122
2250 342 109 435 139
2500 338 120 437 155
2750 328 128 435 170
3000 318 136 418 178
3250 298 138 393 182
3500 282 140 371 185
3750 228 122 320 171
image173

 

Hieronder nog een overzicht van de winst in trekkracht en vermogen van ook de overige verschillende motorversies:

 

standaard

Savali

ECU

gemeten vermogen

gemeten koppel

gemeten vermogen

gemeten koppel

2.2 100 pk Euro 4 Visteon

100 pk

250 Nm

130 pk

315 Nm

2.3 110 pk Euro 3 Bosch

110 pk

270 Nm

140 pk

340 Nm

2.3 130 pk Euro 4 Bosch

130 pk

320 Nm

160 pk

390 Nm

2.3 130 pk Euro 5 Marelli 8F

130 pk

320 Nm

160 pk

390 Nm

2.3 150 pk Euro 5 Marelli 8F

145 pk

350 Nm

165 pk

390 Nm

2.3 150 pk Euro 6 Marelli MJ9D

145 pk

380 Nm

185 pk

420 Nm

2.3 160 pk Euro 6 D Marelli MJ9D

155 pk

380 Nm

185 pk

420 Nm

2.8 128 pk Euro 3 Bosch

125 pk

300 Nm

160 pk

400 Nm

2.8 145 pk Euro 3 Bosch

145 pk

320 Nm

175 pk

400 Nm

3.0 156 pk Euro 4 Bosch

155 pk

400 Nm

190 pk

480 Nm

3.0 177 pk Euro 5 Bosch

175 pk

400 Nm

210 pk

480 Nm

 

 

Opmerkingen met betrekking tot motortuning diverse Ducato modellen:
  • Naar wens passen we de gaspedaalreactie aan, waardoor de motor alerter voelt. In sommige gevallen, zoals de 3.0 kunnen we ‘m ook iets minder agressief zetten
  • We programmeren begrenzers in voor turbo- en watertemperatuur.
  • In sommige gevallen passen we het stationaire toerental aan.
  • De werking van de EGR klep wordt aangepast, hierdoor krijg je o.a. minder vervuiling van de motor en een iets gunstiger verbruik, zie ook http://www.rvcorse.nl/egr-roetfilteraanpassing/
  • Alle aanpassing kunnen naar wens op maat worden bijgesteld
  • De prijs voor deze tuning bedraagt € 540 incl Btw en ook hiervoor geldt een proefperiode van 2 weken.