![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
De nieuwste generatie Ducato’s zijn voorzien van de welbekende 2.3 M-Jet motoren, maar voldoen nu aan de Euro 6 D norm. Dit wordt o.a. bereikt door toevoeging van AdBlue.
Er is nu een versie met 120, 140, 160 en 180 pk, voorheen bij de Euro 6 B versies was dit 130, 150 en 180 pk, en allemaal hebben nu een turbo met elektronische variabele verstelling (voorheen had de 130 pk een waste-gate regeling).
De 120 en 140 pk hebben een wat kleinere turbo en zijn behalve de software gelijk aan elkaar, en de 160 en 180 pk hebben een wat grotere turbo, en zijn behalve de software bijna gelijk aan elkaar. De 180 pk heeft een andere krukas en andere zuigers, daarom stellen we de 160 pk op iets minder af dan de 180 pk. Bij de Euro 6 B versies zijn in basis de 150 en 180 pk gelijk behalve de software, en ook weer de zuigers en krukas.
Ook deze Euro 6 D modellen kunnen we voorzien van tuning.
Het valt op dat (door de variabele verstelling) de 120 pk versie in getunede versie erg goed rijdt, beter nog dan de 130 pk Euro 6 B met waste gate regeling, welke duidelijk minder goed op gang komt.
De meest voorkomende versies zijn de laatste 120 pk Euro 6 D versie en de vorige 130 pk Euro 6 B versie. Beiden zijn alleen leverbaar met de handbak, die maximaal 350 Nm toestaat, of met de semi-automatische versie ervan. We begrenzen beiden op 385 Nm, dit is een overschrijding van 10 %, dit geeft nooit problemen.
De Euro 6 D heeft bij de 140, 160 en 180 pk versie ook een 9 traps volledig automaat, bij deze gaan we verder, 430 Nm voor alle versies.
De 150 pk en de 180 pk met handbak mogen 400 Nm verwerken, deze stellen we af op 420, dit geeft ook nooit problemen.
Voor alle versies geldt dat we naar keuze de EGR kleppen kunnen uitschakelen in de software, zie ook egr-aanpassing.
Van de 120 en 130 pk versies met handbak, en de 140 pk met 9-traps automaat vind je hieronder de tabellen en grafieken met de resultaten na de tuning:
|
![]() |
|
![]() |
standaard |
Savali |
|||||
ECU |
gemeten vermogen |
gemeten koppel |
gemeten vermogen |
gemeten koppel |
||
2.2 | 100 pk Euro 4 | Visteon |
100 pk |
250 Nm |
130 pk |
315 Nm |
2.3 | 110 pk Euro 3 | Bosch |
110 pk |
270 Nm |
140 pk |
340 Nm |
2.3 | 130 pk Euro 4 | Bosch |
130 pk |
320 Nm |
160 pk |
390 Nm |
2.3 | 130 pk Euro 5 | Marelli 8F |
130 pk |
320 Nm |
160 pk |
390 Nm |
2.3 | 150 pk Euro 5 | Marelli 8F |
145 pk |
350 Nm |
165 pk |
390 Nm |
2.3 | 150 pk Euro 6 | Marelli MJ9D |
145 pk |
380 Nm |
185 pk |
420 Nm |
2.3 | 160 pk Euro 6 D | Marelli MJ9D |
155 pk |
380 Nm |
185 pk |
420 Nm |
2.8 | 128 pk Euro 3 | Bosch |
125 pk |
300 Nm |
160 pk |
400 Nm |
2.8 | 145 pk Euro 3 | Bosch |
145 pk |
320 Nm |
175 pk |
400 Nm |
3.0 | 156 pk Euro 4 | Bosch |
155 pk |
400 Nm |
190 pk |
480 Nm |
3.0 | 177 pk Euro 5 | Bosch |
175 pk |
400 Nm |
210 pk |
480 Nm |
- Naar wens passen we de gaspedaalreactie aan, waardoor de motor alerter voelt. In sommige gevallen, zoals de 3.0 kunnen we ‘m ook iets minder agressief zetten
- We programmeren begrenzers in voor turbo- en watertemperatuur.
- In sommige gevallen passen we het stationaire toerental aan.
- De werking van de EGR klep wordt aangepast, hierdoor krijg je o.a. minder vervuiling van de motor en een iets gunstiger verbruik, zie ook http://www.rvcorse.nl/egr-roetfilteraanpassing/
- Alle aanpassing kunnen naar wens op maat worden bijgesteld
- De prijs voor deze tuning bedraagt € 540 incl Btw en ook hiervoor geldt een proefperiode van 2 weken.