Vanaf voorjaar 2017 is er een nieuwe Jeep Compass.
Behalve dat ie er veel beter uit ziet dan de vorige modellen rijdt ie ook nog ‘ns veel beter. De oudere modellen zijn echt nog Amerikaanse Jeeps, maar deze nieuwe is duidelijk een product van de FIAT groep, met veel betere afwerking en veel fijnere motoren.
Van de Jeep Compass kennen we de volgende motorversies (al dan niet met 9- traps automaat):
benzine: | 1.4 MultiAir 140 pk |
1.4 MultiAir 170 pk | |
diesel: | 1.6 M-Jet 120 pk |
2.0 M-Jet 140 pk | |
2.0 M-Jet 170 pk |
En vanaf modeljaar 2021 zijn daar ook nog de 1.3 FireFly motoren bij gekomen.
Deze is er als 150 pk ( 9 traps automaat ) en als 130 pk handbak, zie voor meer info deze link: Compass 1.3 FireFly
1.4 MultiAir:
Ten opzichte van de Renegade (en ook de 500 X) zijn de motoren en versnellingsbakken zo goed als identiek, de waardes voor en na de tuning zijn dan ook zo goed als is identiek. De computers zijn echter wel weer anders.
Voor de Renegade wordt gebruik gemaakt van het type Marelli 8GMK, en voor de Compass het type 8GML. Qua software en de werking ervan zijn er niet eens zo heel veel verschillen, maar de programmeer wijze is volledig anders.
De Compass is niet leverbaar als 140 pk TCT automaat met dubbele koppeling, maar alleen als handbak met 140 pk en als 170 pk met 9-traps automaat.
Hieronder de resultaten van de tuning van de 140 pk versie en daar weer onder de 170 pk versie:
|
Opmerkingen:
- Het door de fabriek opgegeven motorkoppel en motorvermogen halen we bij zowel de 140 als de 170 pk versie bijna.
- Na tuning komen we uit op een winst van meer dan 30 Nm en bijna 20 pk voor de 140 pk versie en meer dan 40 Nm voor de 170 pk versie.
- Met airco uit loopt de motor stationair net iets te langzaam, dit is om tijdens de rijcyclus waarin het energielabel bepaald wordt een half grammetje CO2 minder uitstoot te hebben. Dit passen we aan zodat ook met airco uit de motor goed stationair loopt.
- Doordat de motor iets te veel ‘geknepen’ is, iets waar alle moderne motoren mee te maken hebben, houdt de motor met deellast een beetje in, met als resultaat een enigzins schokkerig rijgedrag bij deellast. Dit verminderen we aanzienlijk.
- Alle aanpassing kunnen naar wens op maat worden bijgesteld.
- De prijs voor deze tuning bedraagt € 540 incl Btw en ook hiervoor geldt een proefperiode van 2 weken.
1.6 M-Jet:
Hieronder de resultaten van de tuning van de 1.6 M-Jet 120 pk, ook deze zijn weer identiek aan die van de Renegade:
|
Opmerkingen:
- De 1.6 M-Jet motor van de Compass is gelijk aan die van de Renegade, maar ook aan de Giulietta 120 pk E6 en de Tipo. De gemeten waardes zijn dan ook zo goed als identiek.
- Deze motor is duidelijk om marketing technische redenen geknepen, om zo ook de 2.0 140 pk bestaansrecht te geven.
- het maximale motorkoppel neemt met meer dan 45 Nm toe.
- het maximale motorvermogen (=het vasthouden van de trekkracht) neemt met bijna 30 pk toe.
- Alle aanpassing kunnen naar wens op maat worden bijgesteld.
- De prijs voor deze tuning bedraagt € 580 incl Btw en ook hiervoor geldt een proefperiode van 2 weken.
2.0 M-Jet:
Hieronder de resultaten van de 2.0 M-Jet 140 pk en 170 pk:
|
|
Opmerkingen met betrekking tot de Jeep Compass 2.0 M-Jet:
- Mechanisch is de Compass 2.0 M-Jet overeenkomstig met de Renegade en de Cherokee, de meetwaardes zijn dan ook volledig identiek.
- Het enige verschil zit in het feit dat er in de computer van de Cherokee een ander type microprocessor gebruikt wordt, hierdoor is de methode van programmeren nog een tikkeltje ingewikkelder geworden.
- Motorisch zijn de Compass, Cherokee en Renegade redelijk gelijk aan de Giulietta’s met 2.0 JTDm motor. De waardes zijn dan ook redelijk vergelijkbaar. Er zijn wel verschillen, deze worden o.a. veroorzaakt door het gebruik van andere aandrijflijnen, zoals de 9 traps automaat en/of vierwielaandrijving.
- Bij de 140 pk versie halen we standaard de fabrieksopgave, bij de 170 pk bijna. Bij beiden is de vermogenswinst na tuning ongeveer 30 pk.
- Bij de 170 pk versie is 200 pk mogelijk, echter worden dan de uitlaatgassen te heet. Bij de Giulietta kan dit net wel omdat de auto wat lichter en kleiner is. Bij een dikke 195 pk vinden we het verantwoord om te stoppen.
- We begrenzen het motorkoppel op een kleine 400 Nm. Meer is mogelijk, maar hierdoor krijg je een vlakkere koppelkromme, en dit rijdt gewoon prettiger.
- We passen de gaspedaalreactie aan, waardoor de motor alerter voelt.
- Alle aanpassing kunnen naar wens op maat worden bijgesteld.
- De prijs voor deze tuning bedraagt € 580 incl Btw en ook hiervoor geldt een proefperiode van 2 weken.