Tonale

De Alfa Romeo Tonale is een erg mooie auto en bestaat sinds de zomer van 2022. De eerste versies hadden een 1.5 FireFly motor van 130 en later 160 pk. Vooral in de 130 pk kun je heel duidelijk voelen dat ie flink geknepen is. Later is de 280 pk PHEV gekomen, deze rijdt in principe helemaal prima.

Met enige trots durven we wel te beweren dat we er als eerste in heel west Europa in geslaagd zijn om motortuning voor de Alfa Tonale te ontwikkelen.
Het heeft heeeel erg lang geduurd, wel bijna 3 jaar, maar na een tip van een hele goede klant in Japan, hebben we apparatuur kunnen kopen waarmee we de motorcomputers kunnen lezen en schrijven.
Inmiddels hebben we al jaren lang ervaring met de software voor deze zogenaamde FireFly motoren, zie ook: https://www.rvcorse.nl/firefly-1-0-l-3-cilinder-en-1-3-l-4-cilinder/, dus na het bemachtigen van deze apparatuur stelde de ontwikkeling van Savali motortuning niet zo heel veel meer voor.

In eerste instantie is de tuning beschikbaar voor de 1.5 mild hybrid versies van 130 en 160 pk.
Kort samengevat komt het er op neer dat ze beiden hardwarematig zo goed als identiek aan elkaar zijn, alleen de 160 pk heeft een iets grotere turbo, en komt daarmee iets later op gang en gaat ook iets verder door. Heel veel meer pk’s zijn dat niet, vanwege mechanische restricties.


De 130 pk haalt een winst van 35 pk en wel 50 Nm bij 3500 omw/min, en de 160 pk een winst van “slechts” 15 pk en 30 Nm bij 3500 omw/min. De kleine vermogenswinst komt simpelweg door de mechanische restricties.

De turbodruk is zeker bij de 160 pk versie best hoog, maar eerlijk gezegd zien we dit bij moderne motoren veel vaker, de Giulia 2.0 T 280 werkt standaard ook al met 2900 mBar.

Hieronder de meetwaardes in tabel en grafiek voor zowel de 130 als de 160 pk.

De 130 pk versie gaat hierdoor van 0 – 100 km/u maar liefst 2 seconden sneller en naar 120 km/u zelfs meer dan 4 sec sneller. De 160 pk gaat na tuning nog 1 seconde sneller naar 100 km/u.

Vanzelfsprekend voldoen deze motoren aan de nieuwste Euro 6 D emissienorm. Deze norm staat voor een wederom aangescherpte uitstoot van bepaalde uitlaatgassen tijdens de ‘Real Driving Emissions’ test, en is vanaf januari 2020 wettelijk verplicht.


De prijs van de tuning van de 130 pk bedraagt € 580, en van de 160 pk € 480.
Voor meer informatie stuur een mail naar info@savali.nl

En voor de goede orde: de motorcomputer hoeft niet open gemaakt te worden.