Overzicht motoren Alfa Mito:
benzine | 0.9 Twin Air | 85 pk | |
0.9 Twin Air | 100 pk | ||
0.9 Twin Air | 105 pk | ||
1.4 | 78 pk | geen turbo | |
1.4 Multi Air | 105 pk | geen tuning, zie opmerkingen | |
1.4 T-Jet | 120 pk | ||
1.4 Multi Air | 135 pk | ||
1.4 T-Jet | 155 pk | ||
1.4 Multi Air | 170 pk | ||
diesel | 1.3 JTDm ECO | 80 pk | 85gr CO2 |
1.3 JTDm ECO | 85 pk | 88gr CO2 | |
1.3 JTDm ECO | 85 pk | 90gr CO2 | |
1.3 JTDm ECO | 85 pk | 95gr CO2 | |
1.3 JTDm | 90 pk | geen grafiek, vraag info | |
1.3 JTDm | 95 pk | geen grafiek, vraag info | |
1.6 JTDm | 120 pk |
Overzicht motortuning Alfa Mito:
klik op de foto voor resultaten van de tuning
Benzine:
Diesel: | |||
Overzicht versnellingsbakken Alfa Mito:
max toelaatbaar koppel | |||||
M20 | 200 Nm | 1.3 JTDm 90pk | |||
C510.5 | 300 Nm | 1.3 JTDm 85pk | 1.3 JTDm 95pk | 1.4 T-Jet 120pk | 1.4 Multi Air 135pk |
C514.6 | 300 Nm | 0.9 Twin Air | 1.4 | 1.4 Multi Air | |
M32/C544 | 320 Nm | 1.6 JTDm | 1.4 T-Jet 155pk | ||
C635 | 350 Nm | 1.4 Multi Air 135pk TCT | QV 1.4 Multi Air 170pk |
De Alfa Mito werd de 2e helft van 2008 in Nederland geintroduceerd. Er werd door de toenmalige importeur Kroymans o.a. een evenement georganiseerd op de Nurburgring om de auto direct zo veel mogelijk bekendheid te geven. De eerste auto’s die naar Nederland kwamen waren de demo’s voor de dealers, allemaal 155 pk T-Jet, en allemaal met de letters -GPX- op het kenteken. De 2e grote serie auto’s volgde iets later, en waren vooral ook demo’s voor de resterende dealers. Deze hadden de letters -HKR- op het kenteken, en waren veelal ook 155 pk T-Jet versies, maar ook al een aantal 78 pk versies zonder turbo, en een aantal 1.6 JTDm’s.
Helaas maakte de Mito geen goede start. Sowieso worden er in de 2e helft van het jaar minder auto’s verkocht, maar in het geval van de Mito zat er in het nieuwe jaar de crisis al voelbaar aan te komen. Het wilde uiteindelijk tijden lang niet vlotten met de Mito, heel jammer, want aan de auto lag het zeker niet. Uiteindelijk is de Mito pas jaren later echt populair geworden met de komst van de 1.3 JTDm Eco modellen.
Met de Alfa Mito, en specifiek de 155 pk T-Jet versie is destijds de basis gelegd voor RV Corse, zie ook Geschiedenis.
Beide Mito’s RV die in 2009 op de RAI stonden waren namelijk af Kroymans importeur getunede Mito’s 155 pk. Deze versie was ook de eerste versie van de Alfa Mito die beschikbaar was. Pas een tijdje erna volgde de 78 pk, de 1.6 JTDm en op de RAI stond toen ook al de eerste 1.3 JTDm met 90 pk.
Opmerkingen met betrekking tot motortuning Alfa Mito:
-
Voor de Alfa Mito en Giulietta geldt dat de standaard metingen zijn uitgevoerd in D-stand.
-
Motortuning wordt normaal gesproken zowel in N-stand als in D-stand geprogrammeerd. Dit doen we zodat je ook in de N-stand gewoon kunt inhalen zonder dat je eerst moet overschakelen naar de D-stand. Naar wens kan het ook alleen in de D-stand worden geprogrammeerd.
-
We programmeren motortuning wel altijd zo dat de motor in de D-stand feller en alerter reageert dan in de N-stand. Ook dit kan naar wens worden bijgesteld.
- Voor de 1.4 MultiAir 105pk (zonder turbo) bieden we geen motortuning aan, aangezien er vrijwel geen winst valt te behalen. Dit in tegenstelling tot de 78pk versie, ook zonder turbo, maar die is om fiscale redenen begrensd.