Voor de tuning van de Abarth 500 / 595 / 695 bestaan verschillende gradaties.
Kort samengevat:
1. Met kleine (IHI) turbo:
- 500 en 595, zowel Euro 5 als Euro 6, 135 of 140 pk en 206 Nm
- 595 Euro 6, 145 pk met 206 Nm
- 500 SS Euro 5, en diverse 595 Euro 6 uitvoeringen, 160 pk en 230 Nm
Deze stellen we af op ongeveer 175 pk en 280 Nm, dit is incl. aanpassing luchtinlaat.
2. Met grotere (Garrett) turbo:
- 695 Tributo Ferrari (Maserati) Euro 5, 180 pk en 250 Nm
- 595 Euro 6, diverse uitvoeringen met 165 pk en 230 Nm
- 595 en 695 Euro 6, diverse uitvoeringen met 180 pk en 250 Nm
Deze stellen we af op ongeveer 200 pk en meer dan 300 Nm, dit is incl. aanpassing luchtinlaat.
Daarnaast passen we ze ook vaak aan met een combinatie van een andere in- en uitlaat, intercooler, downpipe e.d. en een aangepast binnenwerk van de turbo, zie hiervoor deze link:
pakket 240 pk.
Opmerkingen:
- Vanaf zomer 2014 is er een Euro 6 versie. Deze is hardwarematig vrijwel identiek aan de Euro 5 versies, echter deze is voorzien van een andere computer Bosch ME 17.3.0. Het programmeren van deze computer was in het begin vrij lastig, maar tegenwoordig hebben we daar ook een handige methode voor gevonden. De resultaten van de tuning van alle versies zijn zo goed als identiek aan de Euro 5 versies.
- De 135 pk Euro 6 is identiek aan de 140 pk. Dit is zowel motorisch als software.
- Voorjaar 2016 is de Abarth 500 gefacelift. Allen heten nu 595. De basis versie heeft nu 145 pk, maar is nog steeds hardwarematig ongeveer gelijk aan de oude 135 pk versie. Verder is er een Turismo versie met 165 pk, een Competizione met 180 pk en zelfs een Biposto met 190 pk. Deze laatste 3 zijn hardwarematig allemaal ongeveer gelijk aan de oudere Tributo Ferrari, en na tuning dus ook, ook de 165 pk versie.
- Bij tuning tot meer dan 190 pk passen we meestal ook het luchtfilterhuis aan, vanwege de beperkte doorlaat, hier maken we dan een extra opening in, dit scheelt dan ook wel plusminus 5 pk.
- voor de semi-automatische selespeed uitvoeringen gelden dezelfde resultaten.
- we programmeren altijd begrenzers in voor water- en inlaatluchttemperatuur, en voor de Euro 6 versies ook voor uitlaatgastemperatuur.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hieronder de resultaten van de 135 / 140 pk versie en van de 160 pk:
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hieronder de waardes en de grafiek van de versies met de Garrett turbo. Dat zijn dus de 500 Tributo Ferrari en Maserati Euro 5, en de diverse uitvoeringen van de 595 en de 695 met 180 pk.
Voor de volledigheid daaronder ook de resultaten van de 165 pk versie, de 595 Turismo.
|
![]() |
|
![]() |
Opmerkingen:
- exemplarisch zijn er verschillen, het aantal km’s lijkt van invloed, maar ook is de ene turbo de andere niet. Bij de Euro 6 versies zijn ook de omstandigheden van grote invloed. We meten gemiddeld tussen 190 en 200 pk.