Voor de Giulia 2.0 Turbo benzine (en ook de Stelvio) bieden we tuning aan waarmee voor de 200 pk versie 80 pk en 80 Nm winst gehaald wordt, en voor de Veloce met 280 pk een winst van 45 Nm en 15 pk, en vooral een groter bereik van de trekkracht.
Voor de Euro 6 B versies (tot eind 2018) geldt dat de 200 en de 280 pk motorisch gelijk zijn.
Vanaf begin 2019 voldoen de Giulia (en Stelvio) aan de zogenaamde Euro 6 D emissienorm.
Hiervoor is o.a. een roetfilter gemonteerd. Deze zijn onder de motorkap te herkennen aan een drukverschilsensor en een temperatuurverschilsensor.
Voor de Euro 6 D Veloce met 280 pk geldt dat een andere turbo gemonteerd is, welke iets later op gang komt, maar waarmee wel een iets hoger vermogen gehaald kan worden, daarom hebben we voor deze een aparte grafiek gemaakt.
Als basis voor de 200 pk versie gebruiken we de standaard software van de Veloce. Alleen bij lage toerentallen tot 3000 omw/min stellen we ‘m op iets meer trekkracht af, en we laten ‘m bij hoge toerentallen iets verder door lopen, zie de oranje lijn in vergelijk met de blauwe lijn in de grafiek hieronder.
Naar keuze kunnen we verschillende waardes in de A-stand, N-stand of D-stand programmeren. Persoonlijk vinden wij de beste keuze om de A-stand te laten zoals die is, en de N-stand en de D-stand het extra vermogen te geven. Dit geldt ook voor de gaspedaal reactie, die maken we in de N-stand en de D-stand wat feller.
De waardes van de getunede Veloce uitvoering willen we niet in de standaard auto programmeren. De reden hiervoor is de andere aandrijflijn (2 wiel- tegenover 4 wielaandrijving).
De begrenzer van de topsnelheid staat bij de Giulia afgesteld op 240 km/u, bij de Stelvio op 230. Op verzoek kunnen we deze verhogen. Dit geldt ook voor de Euro 6 D.
Daarnaast kunnen we bij deze motoren naar keuze het Start/Stop systeem uitschakelen, of eventueel zelfs de werking van de knop omdraaien. Ook dit geldt voor de Euro 6 D.
Hieronder de meetresultaten voor de 200 pk:
Hieronder de meetresultaten voor de 280 pk Veloce:
|
Opmerkingen:
- Standaard meten we bij de 200 pk versie een fractie meer dan de fabrieksopgave.
- Na tuning met gebruikmaking van een groot deel van de software van de Veloce halen we een winst van bijna 80 Nm en meer dan 80 pk.
- Ook bij de Veloce halen we standaard ongeveer het vermogen van de fabrieksopgave. Na tuning wordt het vermogen niet heel veel meer, maar de trekkracht en het bereik ervan wel. De koppeltoename is meer dan 45 Nm. Dit betekent dat de motor eerder begint met trekken, iets meer heeft en het iets langer vol houdt. Dit resulteert dan weer in een vermogenstoename van ongeveer 15 pk.
Wat doet deze motortuning met de prestaties van de auto?
We hebben hiervoor een aantal metingen in de praktijk gedaan, hieronder een aantal meetwaardes op een rijtje:
Standaard 200 pk | Standaard Veloce 280 pk | 200 pk Savali | 280 pk Savali | |
Acceleratie 0-100 km/uur: | 7,5 sek | 6,4 sek | 6,5 sek | 5,8 sek |
Acceleratie 50-150 km/uur: | 11,8 sek | 9,6 sek | 9,5 sek | 8,8 sek |
Opmerking: we zien dat vanuit stilstand de Veloce iets sneller weg is, maar bij hogere snelheden wint de 2-wielaandrijver juist. Bij vertrek is de grip het belangrijkst, en bij hogere snelheden werkt bij de 4-wielaandrijver juist de extra wrijving en het extra gewicht weer iets tegen.
Vanaf begin 2019 voldoen de Giulia’s en Stelvio’s 2.0 T aan de Euro 6 D emissienorm.
In vergelijk met de vorige Euro 6 B versies zijn ze nu o.a. voorzien van een roetfilter, onder de motorkap eenvoudig te herkennen aan een druk- en temperatuurverschilsensor. Het roetfilter wordt tijdens het gas loslaten geregenereerd.
Voor de 280 pk versie geldt in tegenstelling tot de Euro 6 B, dat een iets andere turbo gemonteerd is, welke iets later op gang komt, waardoor de winst bij lagere toerentallen iets groter is, en er ook iets meer vermogen gehaald kan worden.
We stellen ‘m af op ongeveer 305 pk tegenover 295 voor de Euro 6 B.
De 200 pk Euro 6 D versie is zowel voor als na de tuning zo goed als identiek aan de Euro 6 B versie, daarom hebben we voor deze geen aparte grafiek met meetresultaten gemaakt.
Ook bij deze nieuwe versies kunnen we de werking van het Start/Stop knopje omdraaien, de topsnelheid verhogen en b.v. het toerental in neutraal verhogen.
Hieronder de meetresultaten voor de 280 pk Veloce Euro 6 D:
|
In de grafiek zie je ook het verschil in het verloop van de trekkracht van de Euro 6 B (blauwe lijn) en D (groene lijn) met standaard software.
De Euro 6 D versies zijn eenvoudig te herkennen aan de drukverschil- en temperatuurverschil sensor. |
We hebben voor dit type ook wederom zelf een uitlaatsysteem ontwikkeld, aangezien de auto met standaard uitlaatsysteem net iets te tam klinkt. Voor de echte liefhebbers kunnen we programmeren dat de motor wat rommelt bij gas los laten.
Voor een indicatie van het geluid volg deze link: geluid Savali uitlaat |