De Alfa Giulietta QV is momenteel de topper van Alfa Romeo.
Met een cilinderinhoud van nog niet eens 1750 cc is de motor klein in vergelijk met bijvoorbeeld de vorige topper, de GTA met 3.2 liter motor, maar ook in vergelijk met veel concurrenten met 2.0 liter turbo motoren. Daar staat tegenover dat het specifieke vermogen heel hoog is, waardoor de auto goed mee kan komen met de concurrentie, en in vergelijk met de GTA’s duidelijk de snellere is.
De motor wordt ook gebruikt in de 159 en de Brera en Spider, maar dan met iets minder vermogen, en in de 4C.
Vanaf zomer 2014 is er een nieuwe versie.
Deze heeft een aluminium motorblok en een automatische transmissie met dubbele koppeling (TCT), zoals ook in de 4C gebruikt wordt.
Verder valt deze auto op door o.a. een iets gewijzigde grille en andere stoelen.
Tijdens rijden valt op dat deze nieuwe versie t.o.v. de vorige versie flink sneller is. Dit komt voornamelijk door de snelle schakeltijden van de TCT, maar ook omdat de trekkracht veel langer behouden blijft. Waar de vorige generatie bij 5500 omw/min al flink afbouwt daar blijft de nieuwe generatie doorgaan tot 6300 omw/min.
Daarnaast is ook de gaspedaalreactie bij de nieuwe generatie veel beter dan bij de oude.
Wel jammer is het automatische terug – en opschakelen van de TCT automaat in de Giulietta, ook wanneer handbediening is ingeschakeld, dit is bij de 4C en de 1.4 MultiAir niet zo…
Hieronder de resultaten van de tuning:
Opmerkingen met betrekking tot de motortuning van de Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBi TCT 2014:
- Het door de fabriek opgegeven motorvermogen van 240 pk halen we precies. Na tuning komen we op 270 pk. Vooral voor de tuning heeft deze versie beduidend meer vermogen dan de vorige versie. Dit komt voornamelijk doordat de ‘oude’ versie bij hoge toerentallen zo snel en abrupt af bouwt.
- Het door de fabriek opgegeven motorkoppel van 350 Nm halen we net niet, we komen uit op ongeveer 335 NM. Dit is vrijwel identiek aan de vorige versie.
- Aangezien deze TCT zelf terug schakelt is het onmogelijk om het koppel en het vermogen onder de 2500 omw/min te meten.
- Van de handbak van de vorige versie weten we dat meer dan 400 Nm problemen geeft. Daarom gaan we daar mee absoluut niet verder dan 390 Nm. Bij de nieuwe TCT versnellingsbak zijn we nog iets voorzichtiger, we gaan niet verder dan 385 Nm en we laten de trekkracht geleidelijk aan opbouwen.
- In tegenstelling tot de vorige generatie is de gaspedaalreactie nu best goed, we maken ‘m alleen iets feller of alerter.
- Het stationaire toerental doen we een fractie omhoog.
- De toerenbegrenzer komt bij deze versie niet zo abrupt in als bij de vorige. We hebben ‘m wel nog iets verhoogd naar 6500 omw/min.
- We hebben de door de fabriek ingebouwde begrenzers voor water – en turbotemperatuur in tact gelaten.
- Ook voor dit model hebben we een proefperiode van 2 weken waarin je het gratis mag proberen.
- De Alfa 4C is qua motor en versnellingsbak identiek. De gemeten waardes zijn dan ook gelijk.
In onderstaande grafiek staan de waardes van de vorige versie in vergelijk met de nieuwe versie.
Hier valt duidelijk op dat de trekkracht, vooral in niet getunede uitvoering, bij de nieuwe versie veel langer vast gehouden wordt. Dit resulteert in meer vermogen.
Specifieke opmerkingen met betrekking tot de Alfa 4C:
- Motorisch is de Alfa 4C gelijk aan de nieuwe Giulietta QV. Vanzelfsprekend is door de bouw van de auto de 4C veel sneller.
- Het stationaire toerental is bij de 4C hoger dan bij de Giulietta, en verhogen we verder niet meer.
- De eerste 4C’s liepen niet helemaal lekker, zo leek o.a. het gas enigzins te blijven hangen bij overschakelen. De software van het motormanagement van deze eerste versies was volledig afwijkend van de Giulietta, die wel goed rijdt en reageert. Bij de latere versies is de software wel zo goed als identiek aan de Giulietta. Bij tuning gebruiken we natuurlijk de laatste softwareversie.