Verbetering driveability / gaspedaalreactie Alfa 2.2 JTS:
Vanaf de introductie van de Alfa 159 met 2.2 JTS motor waren er direct klachten over de zogenaamde gaspedaal reactie. Die was veel te afstandig, en leidde veel te veel z’n eigen leven. Dit probleem kunnen we aanpakken, waardoor de auto volledig anders gaat aanvoelen. Kort samen gevat komt het er op neer dat dit vreemde gedrag veroorzaakt wordt door een combinatie van factoren:
- In de eerste plaats is de tabel die grotendeels verantwoordelijk is voor de gaspedaal reactie, namelijk die van de opening van de gasklep grillig gemaakt, zie de figuur hieronder.
- Ten tweede wordt het eigenlijk heel geavanceerde systeem van de traploos variabele nokkenasverstellers veel te abrupt aangestuurd. Direct boven het stationaire toerental verstelt de inlaat meteen al 25’, dit resulteert in o.a. schokkerig gedrag bij het wegrijden. Een ander nadeel of gevolg van deze abrupte werking is dat de distributieketting na verloop van tijd oprekt. Deze aansturing laten wij veel geleidelijker plaats vinden. Hierdoor rijdt de auto veel fijner, en het probleem van de oprekkende ketting wordt veel minder.
- Als gevolg van een een enigzins opgerekte ketting kunnen al vrij snel foutcodes ontstaan, zoals P0016, 0013, 0014, 0011 en 0017. We kunnen het inschakelen van het storingslampje iets verlaten. Dit kan omdat naar onze mening het lampje te snel aan gaat.
- Ten derde zitten er wat haperingen in een aantal relevante tabellen. Ook deze passen we aan.
Hieronder zie je de tabel die grotendeels verantwoordelijk is voor de gasrespons.
Korte uitleg: de kolom verder naar rechts betekent het gaspedaal verder ingetrapt, en in een kolom verder naar rechts betekent oplopend toerental. Bijvoorbeeld bij half gas gaat eerst de gasklep bijna volledig open, om vervolgens weer gedeeltelijk te sluiten, weer te openen en weer te sluiten. Zo is er ook een hele grote sprong van bijna half gas naar half gas, kortom je ziet het grillige verloop. Naar het schijnt is dit bewust gedaan om de motor ‘karakter’ mee te geven! Met andere woorden: de motor was dusdanig gezapig, dat er bewust grillen in geprogrammeerd zijn. Door o.a. deze tabel aan te passen verbetert het gedrag van de motor heel behoorlijk.
![]() |
![]() |
Ook wat betreft tuning valt er nog best wel wat winst te halen uit deze motor:
Let op: alhoewel de waardes gedetailleerd zijn ingevuld zijn er exemplarisch toch grote verschillen mogelijk, vooral als de auto’s wat ouder zijn. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door inwendige vervuiling van het inlaattraject. Dit is weer een gevolg van het JTS systeem, directe inspuiting, waarbij geen benzine door het inlaattraject gaat, alleen maar lucht.
Opmerkingen met betrekking tot de motortuning van de Alfa 2.2 JTS:
- Het betreft een motor zonder turbo, de winst is dan ook niet heel groot. Toch voel je het verschil wel goed, het is alsof je permanent met een fikse wind in de rug rijdt.
- Het maximale motorkoppel neemt met ongeveer 15 Nm over het gehele toerenbereik toe. Onder andere door de directe inspuiting en de verstelbare nokkenassen heeft deze motor al bij een heel laag toerental heel veel trekkracht. Deze motor kenmerkt zich dan ook door een opvallend vlakke koppelkromme.
- Het maximale motorvermogen (=het vasthouden van de trekkracht) neemt met meer dan 10 pk toe. Voor een motor zonder turbo is dit vermogen best heel hoog.
- De grootste winst zit ‘m in het gedrag van de motor, zie ook de uitleg boven aan deze pagina.
- Ook voor de 1.9 JTS en de 3.2 JTS is een vergelijkbare winst te behalen. Alleen deze beide modellen hebben duidelijk minder last van de grillige gaspedaalreactie. Het zelfde geldt ook enigszins voor de Selespeed uitvoeringen.
- Al deze aanpassingen kunnen naar wens op maat worden bijgesteld.
- Ook voor dit model hebben we een proefperiode van 2 weken waarin je het gratis mag proberen.