Ypsilon

Y TA3

Juli 2014:
Inmiddels hebben we behoorlijk wat Alfa Romeo’s Mito, Lancia Ypsilon, Fiat’s Punto, 500 en Panda met Twin Air motor voorzien van motortuning. Echt heel eenvoudig was dit niet, aangezien er veel verschillende versies blijken te bestaan. Van de 500 bijvoorbeeld bestaan al een stuk of 10 verschillende versies, die allemaal weer volledig anders zijn dan bijvoorbeeld de Mito en de Punto. Ook de Panda wijkt weer volledig af.

Na de relatief eenvoudige ontwikkeling voor de motortuning voor de Alfa Mito met Twin Air motor, en nadat VireoAuto Fiat dealer werd zijn we volop in de ontwikkeling van de tuning van de diverse Fiat modellen gedoken.

Eerder hadden we ook al met succes de Fiat 500 Twin Air voorzien van motortuning. Daarna zijn we ons gaan verdiepen in de Fiat Punto Twin Air, en later ook de nieuwere generaties van de 500 Twin Air en de Panda Twin Air, al dan niet met Dualogic semi automaat of als 4 x 4.
Al snel bleek dat deze versies qua software weer volop afweken van de eerste generatie 500 en ook van de Mito.

Inmiddels zijn we zo ver dat we ze allemaal kunnen voorzien van motortuning, alle generaties 500, de Punto, de Panda, al dan niet met Dualogic, en natuurlijk ook de Mito. De resultaten zijn zo goed als identiek, zie onderstaande grafiek.

November 2014:
Vanaf 2e helft van 2014 is de TwinAir 85 pk Euro 5 vervangen voor de 80 pk Euro 6.

De resultaten van deze versie zijn identiek aan die van de 85 pk versie, met andere woorden de winst is dus nog iets groter.
Voor de volledigheid staat de grafiek ook op deze pagina.

Juni 2015:
Aangezien kleine motortjes zoals de TwinAir relatief zwaar belast worden, zijn er allerlei temperatuurbegrenzers in de software ingeprogrammeerd. Een van deze is voor de inlaatluchttemperatuur. Om deze laag te houden hebben we bij een Panda Water Methanol Injectie ingebouwd. Het resultaat was dat we 120 pk konden halen. Meer lukt bijna niet omdat we daarna als volgende begrenzer de uitlaatgas temperatuur tegen kwamen.
Voor meer info m.b.t. dit project zie deze link: Panda Savali

Januari 2019:
Vanaf begin 2019 voldoen de nieuwste generatie TwinAir motoren aan de zogenaamde Euro 6 D emissienorm.
Deze norm staat voor een wederom aangescherpte uitstoot van bepaalde uitlaatgassen tijdens de ‘Real Driving Emissions’ test.
Vanaf januari 2020 wordt deze norm wettelijk verplicht, maar de nieuwste TwinAir motoren voldoen hier dus al aan.
Alhoewel de software op veel punten heel anders is dan bij de vorige Euro 6 versies, o.a. veel meer correctie mogelijkheden, kunnen we deze wel gewoon tunen en halen we dezelfde waardes als bij de Euro 6 versies.
Standaard halen ze officieel nu weer 85 pk ipv 80, maar het verschil met de 80 pk Euro 6 is eerlijk gezegd niet of nauwelijks meetbaar en meer een marketing getal.
Ook deze stellen we veilig af op ongeveer 180 Nm en dik 100 pk.

Twin Air 85 pk
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1500 70 15 88 19
2000 135 38 166 47
2500 151 54 177 63
3000 152 65 175 75
3500 149 74 174 87
4000 144 82 165 94
4500 132 84 156 100
5000 120 85 142 101
5500 102 80 130 102
6000 78 67 114 97
6500 72 67
ta-85-pk

 

Twin Air 80 pk
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1500 70 15 88 19
2000 135 38 166 47
2500 151 54 177 63
3000 152 65 175 75
3500 149 74 174 87
4000 143 81 165 94
4500 128 82 156 100
5000 110 78 142 101
5500 99 77 130 102
6000 78 67 114 97
6500 72 67
ta-80-pk-2

opmerkingen:

  • De oudere Euro 5 motoren halen standaard 85 pk, de nieuwere Euro 6 motoren zijn iets meer geknepen, waardoor ze iets minder vermogen halen. Bij deze motoren voel je dit ook, ze aarzelen iets meer en rijden iets meer schokkerig. Met de tuning halen we dit aarzelende gedrag er uit.
  • De Euro 6 bestaat ook als 85 pk, deze zijn in Nederland oorspronkelijk niet geleverd, maar worden wel regelmatig uit b.v. Duitsland ingevoerd. Deze 85 pk is vrijwel identiek aan de Nederlandse 80 pk versie.
  • Het maximale motorkoppel neemt bij alle versies ongeveer 25 Nm toe. Meer kan met gemak, maar dat vindt het vliegwiel niet fijn, dus dat vinden we onverstandig.
  • Het maximale motorvermogen (=het vasthouden van de trekkracht) neemt bij de 85 pk versie met meer dan 15 pk toe en bij de 80 pk versie zelfs met meer dan 20 pk.
  • Het stationair toerental wordt iets verhoogd waardoor de motor iets mooier ‘rond’ loopt. Bij de Euro 6 versies is dit alleen met de Airco uit.
  • De toerenbegrenzer verhogen we van 6000 naar 6500 omw/min. In standaard uitvoering begint de motor namelijk al vanaf 5500 omw/min af te bouwen, dit is zeker in de 2e versnelling gewoon net iets te laag.
  • We maken de gaspedaalreactie iets feller, daarmee reageert de motor wat alerter.
  • Al deze aanpassingen kunnen naar wens op maat worden bijgesteld.
  • Ook voor deze versies komt het er op neer dat we alle door de fabriek in de laboratoria ingevulde tabellen volledig in tact laten, en slechts de door de marketing afdeling ingeprogrammeerde begrenzers iets aanpassen. Hierdoor blijven we dus alleen maar de door de fabriek al ingeprogammeerde waardes gebruiken, waardoor er NOOIT problemen ontstaan met uitstoot, zelfaanpassingen, berekende correcties e.d.