Ypsilon

Y TA3

Inmiddels hebben we behoorlijk wat Alfa Romeo’s, Fiat’s en Lancia’s met Twin Air motor voorzien van motortuning. Echt heel eenvoudig was dit niet, aangezien er veel verschillende versies blijken te bestaan. Van de 500 bijvoorbeeld bestaan inmiddels al een stuk of 10 verschillende versies, die allemaal weer volledig anders zijn dan bijvoorbeeld de Mito en de Punto. Ook de Panda wijkt weer volledig af.

Na de relatief eenvoudige ontwikkeling voor de motortuning voor de Alfa Mito met Twin Air motor, en nadat VireoAuto Fiat dealer werd zijn we volop in de ontwikkeling van de tuning van de diverse Fiat modellen gedoken.

Eerder hadden we ook al met succes de Fiat 500 Twin Air voorzien van motortuning. Daarna zijn we ons gaan verdiepen in de Fiat Punto Twin Air, en later ook de nieuwere generaties van de 500 Twin Air en de Panda Twin Air, al dan niet met Dualogic semi automaat.
Al snel bleek dat deze versies qua software weer volop afweken van de eerste generatie 500 en ook van de Mito.

Inmiddels zijn we zo ver dat we ze allemaal kunnen voorzien van motortuning, alle generaties 500, de Punto, de Panda, al dan niet met Dualogic, en natuurlijk ook de Mito en de Ypsilon. De resultaten zijn zo goed als identiek, zie onderstaande grafiek.

Twin Air 85 pk
standaard RV Corse
omw/min Nm pk Nm pk
1500 70 15 88 19
1750 92 23 134 33
2000 114 32 156 44
2250 126 40 169 54
2500 134 48 172 61
2750 134 52 172 67
3000 135 58 171 73
3250 134 62 171 79
3500 132 66 171 85
3750 130 69 168 90
4000 130 74 164 93
4250 127 77 161 97
4500 124 79 157 100
4750 121 82 150 101
5000 116 83 142 101
5250 110 82 136 102
5500 104 81 130 102
5750 97 79 123 101
6000 82 70 114 97
6250 99 88
6500 72 67

 

 

 

 

 

TwnAir grafiek 85pk

 

 

 

Opmerkingen:

  • het maximale motorkoppel neemt met meer dan 30 Nm toe.
  • het maximale motorvermogen (=het vasthouden van de trekkracht) neemt met meer dan 15 pk toe
  • het stationair toerental wordt iets verhoogd waardoor de motor iets mooier ‘rond’ loopt.
  • de toerenbegrenzer wordt verhoogd van 6000 naar 6500 omw/min. In standaard uitvoering begint de motor namelijk al vanaf 5500 omw/min af te bouwen, dit is gewoon te laag voor een 2 cilinder motor.
  • zoals de gaspedaalreactie bij de Mito in de N-stand feller gemaakt wordt, zo wordt die bij de Lancia naar wens feller gemaakt b.v.in de Eco stand
  • in principe kunnen al deze aanpassingen op maat worden bijgesteld
  • de prijs voor deze motortuning bedraagt ook weer 480 euro incl. Btw., en ook hiervoor geldt een proefperiode van 2 weken.