Verbetering driveabiliy 2.2 JTS

Verbetering driveability / gaspedaalreactie Alfa 2.2 JTS:

Vanaf de introductie van de Alfa 159 met 2.2 JTS motor waren er direct klachten over de zogenaamde gaspedaal reactie. Die was veel te afstandig, en leidde veel te veel z’n eigen leven.

Dit probleem kunnen we aanpakken, waardoor de auto volledig anders gaat aanvoelen.

Kort samen gevat komt het er op neer dat dit vreemde gedrag veroorzaakt wordt door een combinatie van factoren:

  • In de eerste plaats is de tabel die grotendeels verantwoordelijk is voor de gaspedaal reactie, namelijk die van de opening van de gasklep grillig gemaakt, zie de figuur hieronder.
  • Ten tweede wordt het eigenlijk heel geavanceerde systeem van de traploos variabele nokkenasverstellers veel te abrupt aangestuurd. Direct boven het stationaire toerental verstelt de inlaat meteen al 25’, dit resulteert in o.a. schokkerig gedrag bij het wegrijden. Een ander nadeel of gevolg van deze abrupte werking is dat de distributieketting na verloop van tijd oprekt. Deze aansturing laten wij veel geleidelijker plaats vinden. Hierdoor rijdt de auto veel fijner, en het probleem van de oprekkende ketting wordt veel minder.
  • Ten derde zitten er wat haperingen in een aantal relevante tabellen. Ook deze passen we aan.

Hieronder zie je de tabel die grotendeels verantwoordelijk is voor de gasrespons.

 GPR JTS

Korte uitleg: de kolom verder naar rechts betekent het gaspedaal verder ingetrapt, en in een kolom verder naar rechts betekent oplopend toerental.

Bijvoorbeeld bij half gas gaat eerst de gasklep bijna volledig open, om vervolgens weer gedeeltelijk te sluiten, weer te openen en weer te sluiten. Zo is er ook een hele grote sprong van bijna half gas naar half gas, kortom je ziet het grillige verloop. Naar het schijnt is dit bewust gedaan om de motor ‘karakter’ mee te geven! Met andere woorden: de motor was dusdanig gezapig, dat er bewust grillen in geprogrammeerd zijn. Door o.a. deze tabel aan te passen verbetert het gedrag van de motor heel behoorlijk.