Tipo

Vanaf de zomer van 2016 is er een nieuwe Fiat Tipo.

De nieuwe Tipo is als sedan een prima auto, en de onlangs uitgebrachte hatchback is zeker ook een hele mooie auto.

Tipo 4 Tipo 3

 

Er bestaat als benzine uitvoering een 1.4 zonder turbo en een 1.4 T-Jet 120 pk, en als diesel een 1.3 M-jet en 1.6 JTDm motor.

Alle 4 kunnen we al voorzien van motortuning, met daarbij de volgende opmerkingen:

  • Motortuning van de  1.4 zonder turbo is meer een verbetering van de driveability, de motor wordt niet zo zeer sneller, maar vooral beduidend alerter.
  • De 1.4 T-Jet kenmerkt zich door een kleine turbo. Deze is al vrij snel op gang, maar ook vrij snel weer buiten adem. Daardoor is na tuning vooral de trekkracht in het middentoerengebied veel groter, maar zijn grote vermogens (het vasthouden van de trekkracht bij hoge toerentallen) niet mogelijk.
  • De 1.3 M-Jet motor is een bekende, en ongeveer gelijk aan o.a.  de Mito’s en Punto’s, maar dan afgesteld op 95 pk ipv 85. Met tuning stellen we ‘m af op 105 pk en 240 Nm. Hiermee heeft de motor een lange vlakke koppelkromme, dit rijdt het fijnst.
  • De 1.6 JTDm motor is weer gelijk aan die van de Giulietta 1.6 met 120 pk. Ook bij deze motor is een fikse winst te behalen.

Hieronder in eerste instantie de grafiek van de 1.4 T-Jet en de 1.3 M-Jet. De grafiek van de 1.6 JTDm volgt binnenkort na een uitgebreide testperiode.

Tipo 1.4 T-Jet
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1500 174 37 175 37
1750 219 54 237 59
2000 220 63 248 71
2250 220 70 248 79
2500 217 77 248 88
2750 210 82 248 97
3000 207 88 248 106
3250 203 94 245 113
3500 201 100 241 120
3750 196 105 238 127
4000 192 109 230 131
4250 186 113 220 133
4500 181 116 211 135
4750 174 117 204 138
5000 165 118 197 140
5250 160 119 191 142
5500 153 120 181 141

 

tipo-t-jet

De motorcomputer van de 1.4 T-Jet is een bekende die we ook al tegen kwamen bij o.a. de Abarth 595 en de Giulietta 1.4 T-Jet met Euro 6 motor. Desalniettemin bleek bij de Tipo de strategie weer anders te zijn dan bij de andere 2. Op de zelfde manier tunen bleek dus weer niet mogelijk, en ipv een paar uur ontwikkelingstijd werden het een aantal weken.

Ook bij de 1.3, welke voorzien is van de zogenaamde MJ9D computer, dienden meer aanpassingen gedaan te worden dan bij de oude vertrouwde MJ8D computer.

Tipo 1.3 M-Jet
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1500 178 38 182 39
1750 202 50 215 53
2000 194 55 231 66
2250 194 62 235 75
2500 190 68 235 84
2750 198 78 240 94
3000 202 86 235 100
3250 194 90 227 103
3500 186 93 208 104
3750 178 95 192 102
4000 165 94 178 101

 

tipom-jet