Tipo

Vanaf de zomer van 2016 is er een nieuwe Fiat Tipo.

De nieuwe Tipo is als sedan een prima auto, en de onlangs uitgebrachte hatchback is zeker ook een hele mooie auto.

Tipo 4 Tipo 3

 

Er bestaat als benzine uitvoering een 1.4 zonder turbo en een 1.4 T-Jet 120 pk, en als diesel een 1.3 M-jet en 1.6 JTDm motor.

Alle 4 kunnen we al voorzien van motortuning, met daarbij de volgende opmerkingen:

  • Motortuning van de  1.4 zonder turbo is meer een verbetering van de driveability, de motor wordt niet zo zeer sneller, maar vooral beduidend alerter.
  • De 1.4 T-Jet kenmerkt zich door een kleine turbo. Deze is al vrij snel op gang, maar ook vrij snel weer buiten adem. Daardoor is na tuning vooral de trekkracht in het middentoerengebied veel groter, maar zijn grote vermogens (het vasthouden van de trekkracht bij hoge toerentallen) niet mogelijk.
  • De 1.3 M-Jet motor is een bekende, en ongeveer gelijk aan o.a.  de Mito’s en Punto’s, maar dan afgesteld op 95 pk ipv 85. Met tuning stellen we ‘m af op 105 pk en 240 Nm. Hiermee heeft de motor een lange vlakke koppelkromme, dit rijdt het fijnst.
  • De 1.6 JTDm motor is weer gelijk aan die van de Giulietta 1.6 met 120 pk. Ook bij deze motor is een fikse winst te behalen.

Hieronder in eerste instantie de grafiek van de 1.4 T-Jet en de 1.3 M-Jet. De grafiek van de 1.6 JTDm volgt binnenkort na een uitgebreide testperiode.

Tipo 1.4 T-Jet
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
2000 183 52 185 53
2250 186 59 203 65
2500 195 69 217 77
2750 197 77 226 88
3000 192 82 232 99
3250 192 89 232 107
3500 192 95 229 114
3750 195 104 223 119
4000 189 107 214 122
4250 186 112 208 126
4500 186 119 203 130
4750 183 124 197 133
5000 174 124 188 134
5250 165 124 182 136
5500 157 123 173 135
5750 148 121 164 134
6000 142 121 156 133

 

tipotjet

De motorcomputer van de 1.4 T-Jet is een bekende die we ook al tegen kwamen bij o.a. de Abarth 595 en de Giulietta 1.4 T-Jet met Euro 6 motor. Desalniettemin bleek bij de Tipo de strategie weer anders te zijn dan bij de andere 2. Op de zelfde manier tunen bleek dus weer niet mogelijk, en ipv een paar uur ontwikkelingstijd werden het een aantal weken.

Ook bij de 1.3, welke voorzien is van de zogenaamde MJ9D computer, dienden meer aanpassingen gedaan te worden dan bij de oude vertrouwde MJ8D computer.

Tipo 1.3 M-Jet
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1500 178 38 182 39
1750 202 50 215 53
2000 194 55 231 66
2250 194 62 235 75
2500 190 68 235 84
2750 198 78 240 94
3000 202 86 235 100
3250 194 90 227 103
3500 186 93 208 104
3750 178 95 192 102
4000 165 94 178 101

 

tipom-jet