Stelvio Q

De Stelvio Quadrafoglio is (net als de Giulia) de snelste van de Stelvio’s, heeft een V6 motor met 2 turbo’s, en haalt daarmee volgens de fabriek 510 pk en 600 Nm.

20170824_105430 20180718_164742
img_20200710_150950_612 img_20230119_204417_481

Natuurlijk is het geen straf om in een standaard Q te rijden, maar het verschil na tuning is toch verrassend.

We stellen ‘m veilig af op 70 Nm en 50 pk extra.
Dit resulteert in een acceleratie in de 3e versnelling (zonder te schakelen) van 50 naar 150 km/u in een winst van 1,5 sec.
Hiermee is de Q een serieus snelle auto.

Hieronder de meetresultaten voor de Q, deze zijn voor de Stelvio volledig identiek aan die van de Giulia:

2.9 V6 Turbo
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
2000 544 155 544 155
2500 565 201 623 222
3000 580 248 656 280
3500 600 299 670 334
4000 600 341 672 382
4500 600 384 670 429
5000 600 427 660 469
5500 579 453 643 503
6000 565 482 627 535
6500 544 503 602 557
7000 470 468 528 526
giulia-q

Opmerkingen:

  • Het door de fabriek opgegeven maximale koppel en vermogen halen we vrijwel precies. Het koppel staat in de software op exact 600 Nm ingesteld, dit is ook exact de gemeten waarde. Tegenwoordig zien we sowieso dat in de software exact wordt ingegeven wat een motor doet.
  • We gaan voor een veilige en comfortabele toename van het koppel, waarbij deze geleidelijk in komt en ook weer geleidelijk afbouwt. Dit rijdt het fijnste en hiermee worden ook mechanische problemen voorkomen. De maximale toename is 70 Nm.
  • Voor 670 Nm stellen we de turbodruk af op 2550 mBar.
  • Het motormanagement wordt geregeld door 2 computers, die beiden los geprogrammeerd moeten worden.
  • Naar keuze kunnen we de tuning doen in de A-, N- en/of D-stand, en natuurlijk ook in de R-stand.
  • Er zijn wel eens klachten dat de gaspedaal reactie in de D-stand te fel is, en juist in de N- en A-stand te gezapig. Dit kunnen we ook volledig naar keuze aanpassen. Standaard is overigens de gaspedaal reactie in de D-stand feller dan in de Race-stand.
  • De Q heeft zoals ook de Alfa 8C kleppen in de uitlaat, die door het motormanagement aangestuurd worden. Standaard blijven deze kleppen in de N-stand dicht, gaan ze in de D-stand bij 3500 omw/min open en zijn de in de R-stand altijd open. We kunnen dit naar keuze ook aanpassen. Zie ook het filmpje hieronder. Hiervoor hoeft niets extra betaald te worden.

20190115_123802_trim-2_moment

Cilinder de-activering Giulia / Stelvio Q.

De Giulia / Stelvio Q schakelt na langere tijd rustig rijden de brandstoftoevoer van een bank met cilinders uit. Hiermee wordt onder bepaalde omstandigheden het verbruik een fractie lager.
Dit gebeurt in de A -stand (Advanced Efficiency), maar ook in de N-stand en zelfs in de D-stand…dit in tegenstelling tot wat in de officiële documentatie vermeld wordt.
Alleen in de R (Race) -stand gebeurt dit niet.
Aangezien we bij de Giulia / Stelvio Q regelmatig de kleppen in de uitlaat zodanig programmeren dat deze net als in de R-stand ook in de D-stand altijd open zijn, valt door de cilinder uitschakeling ook een gedeelte van het geluid en de beleving weg.
Soms monteren we een aangepaste middendemper waarmee het geluidsniveau van de motor nog iets spectaculairder wordt, maar hiermee wordt het weg vallen van een gedeelte van het geluid dus nog opvallender.
Ook dit kunnen we aanpassen, zodanig dat deze cilinder uitschakeling niet meer plaats vindt.
Hierdoor wordt dan in de D-stand het geluid en de beleving hetzelfde als in de R-stand, maar blijven de veiligheidssystemen ASR / VDC wel werken.

extra opties:

  • het opwarmen van de katalysator gaat gepaard met verlaat ontstekingstijdstip en rauwe koude loop. Dit gedrag kunnen we beperken, en eventueel zelfs volledig uitzetten, maar dat laatste vinden we niet echt nodig, persoonlijk vinden we de rauwe loop ook wel iets hebben.
  • de inlaatlucht temperatuur wordt geregeld via een koelvloeistofpomp, deze kunnen we ook dusdanig instellen dat de inlaatlucht wat kouder is. Het moge duidelijk zijn dat hierdoor de prestaties nog iets verbeteren.

De prijs voor de volledige tuning inclusief dit soort aanpassingen naar keuze bedraagt € 680. Alleen aanpassingen zonder tuning kost € 340.

20180905_122732-2

 

Hieronder grafieken van metingen wat de tuning doet met de acceleratie van de auto, met wat je dus voelt of merkt. Let op, deze zijn gemeten met een Giulia, de Stelvio is vanwege het hogere gewicht en de grootte van de auto wat langzamer.

  • De 1e grafiek is het verloop van de snelheid bij een acceleratie van 0-150 km/u in D-stand automaat; van 0-100 verloopt 0,7 sek sneller (4,6 ipv 5,3 sek), 0-120 0,9 sek en van 0-150 km/u verloopt 1,3 sek sneller.
  • De 2e is het verloop van het toerental.
  • En de 3e is het verloop van de snelheid bij een acceleratie in de 4e versnelling; hier zie b.v. je dat in dezelfde tijd de snelheid toeneemt naar 162 ipv 148 km/u.

image001

image003

image005