Sinds we begin 2012 in Houten een bijeenkomst hadden met de Fiat Grande Punto / Abarth club, en VireoAuto begin 2013 ook Fiat dealer werd kregen we direct te maken met heel veel belangstelling voor het tunen van diverse Fiat modellen.
De eerste en de meeste modellen waar we in eerste instantie direct mee te maken kregen waren de verschillende Punto’s, Grande Punto, Punto Evo en Punto MY 2012. In het begin vooral de 1.3 JTDm en T-Jet motoren, en later ook de Twin air motoren.
Hieronder de resultaten van de T-Jet 120 pk.
Opmerkingen met betrekking tot de motortuning van de Punto 1.4 T-Jet 120pk:
- de 1.4 T-Jet 120 pk motor is voorzien van een kleine turbo, het gevolg hiervan is dat de motor al heel snel heel veel trekkracht heeft, maar ook dat deze al weer heel snel minder wordt. Ook na tuning loopt de trekkracht boven de 4000 omw/min al heel snel terug. De 155 pk T-Jet daarentegen heeft een grotere turbo, daarmee komt de motor minder snel op gang, maar hij gaat wel langer door. Deze 120 pk versie voorzien we vaak van deze grotere turbo. Na tuning gaat de motor dan royaal over de 165 pk. Het vermogen van een getunede 155 pk versie haalt ie net niet vanwege afwijkende nokkenassen.
- Ook voor dit model hebben we een proefperiode van 2 weken waarin je het gratis mag proberen
- van deze motor versie hebben we de eerste Mito Savali gebouwd, er zijn op internet heel veel recensies, testverslagen en filmpjes te vinden