Nieuwe generatie Twin Air motoren

Er is weer een nieuwe generatie Twin Air motoren, deze voldoen aan de Euro 6 emissie normen.

500TA80pk 500TA80pk2

Het betreft de volgende motoren:

105 pk Alfa Mito, Fiat 500 L nieuwste versie
100 pk Fiat Punto
80 pk Fiat 500 en Panda

Deze vervangen in feite de vorige versie 105 pk (zonder extra CO2 reductie) en de 85 pk versie.

Al deze versies kunnen we al voorzien van motortuning.

Het daadwerkelijke tunen bleek met de kennis die we in huis hebben niet zo heel moeilijk, maar wel bleken deze versies wel weer ingewikkelder om na het programmeren de software in te leren in de auto. Uiteindelijk hebben we dit allemaal voor elkaar nu.

Hier onder vind je de waardes en de grafieken van de resultaten van de 80 pk en 100 pk versie. De 105 pk versie is identiek aan de vorige versie, alleen is bij de nieuwste generatie een extra CO2 reductie toegepast. Het resultaat hiervan is irritante schokkerige gedrag van de motor. Vooral bij deellast accelereren en ook als je b.v. constant 100 km/u rijdt is dit gedrag ronduit hinderlijk. Dit geldt voor de nieuwste versie (met extra CO2 reductie) veel meer dan voor de eerste versies. Dit irritante gedrag wordt met de tuning zo goed als volledig weg genomen.

 

Twin Air 80 pk
standaard RV Corse
omw/min Nm pk Nm pk
1500 70 15 88 19
1750 91 23 134 33
2000 112 32 156 44
2250 123 39 169 54
2500 130 46 172 61
2750 130 51 172 67
3000 131 56 171 73
3250 131 61 171 79
3500 130 65 171 85
3750 129 69 168 90
4000 128 73 164 93
4250 125 76 161 97
4500 123 79 157 100
4750 117 79 150 101
5000 110 78 142 101
5250 104 78 136 102
5500 99 77 130 102
5750 93 76 123 101
6000 78 67 114 97
6250 99 88
6500 72 67

 

 

 

 

 

TwinAir grafiek 80pk

 

 

 

opmerkingen:

  • het maximale motorkoppel neemt bij de 85 pk versie met meer dan 35 Nm toe en bij de 80 pk versie zelfs met 40 Nm.
  • het maximale motorvermogen (=het vasthouden van de trekkracht) neemt bij de 85 pk versie met meer dan 15 pk toe en bij de 80 pk versie zelfs met meer dan 20 pk.
  • het stationair toerental wordt iets verhoogd waardoor de motor iets mooier ‘rond’ loopt.
  • de toerenbegrenzer wordt verhoogd van 6000 naar 6500 omw/min. In standaard uitvoering begint de motor namelijk al vanaf 5500 omw/min af te bouwen, dit is gewoon te laag voor een 2 cilinder motor.
  • de gaspedaalreactie wordt feller gemaakt.
  • al deze aanpassingen kunnen naar wens op maat worden bijgesteld.
  • Ook voor deze versies komt het er op neer dat we alle door de fabriek in de laboratoria ingevulde tabellen volledig in tact laten, en slechts de door de marketing afdeling ingeprogrammeerde begrenzers iets aanpassen. Hierdoor blijven we dus alleen maar de door de fabriek al ingeprogammeerde waardes gebruiken, waardoor er NOOIT problemen ontstaan met uitstoot, zelfaanpassingen, berekende correcties e.d.
Twin Air 100 pk
standaard RV Corse
omw/min Nm pk Nm pk
1500 70 15 73 16
1750 84 21 94 23
2000 105 30 118 34
2250 128 41 144 46
2500 130 46 158 56
2750 130 51 167 65
3000 131 56 170 73
3250 132 61 172 80
3500 132 66 172 86
3750 130 69 170 91
4000 131 75 168 96
4250 133 80 165 100
4500 134 86 163 104
4750 134 90 161 109
5000 131 93 157 111
5250 132 99 153 115
5500 128 100 148 115
5750 121 99 139 114
6000 74 63 130 111
6250 115 102
6500 66 61

 

 

 

 

 

TwinAir grafiek 100pk

 

 

 

 

Opmerkingen:

  • In tegenstelling tot wat ik verwacht had is voor de 100 pk versie ook weer een andere turbo gebruikt. Dit resulteert in een mooi tussen formaat. De 85 pk turbo is naar mijn mening te snel buiten adem, en de 105 pk versie komt te langzaam op gang. Deze 100 pk versie komt (zowel voor als na de tuning) redelijk snel op gang en houdt het lang vol. In het onderstaande grafiekje staan alle 3 de versies bij elkaar.
  • De vermogenswinst bedraagt 15 pk en de koppelwinst 30 Nm. De maximale winst aan trekkracht bedraagt 35 Nm bij 2750 en 3750 omw/min.
  • ook bij deze versie Twin Air verhogen we het stationaire toerental en de toerenbegrenzer.

Grafiek vergelijk 85 100 en 105pk