Punto Twin Air

Inmiddels hebben we behoorlijk wat Alfa Romeo’s Mito, Fiat’s Punto, 500 en Panda met Twin Air motor voorzien van motorTuning. Echt heel eenvoudig was dit niet, aangezien er veel verschillende versies blijken te bestaan. Van de 500 bijvoorbeeld bestaan inmiddels al een stuk of 10 verschillende versies, die allemaal weer volledig anders zijn dan bijvoorbeeld de Mito en de Punto. Ook de Panda wijkt weer volledig af.

Na de relatief eenvoudige ontwikkeling voor de motortuning voor de Alfa Mito met Twin Air motor, en nadat VireoAuto Fiat dealer werd zijn we volop in de ontwikkeling van de tuning van de diverse Fiat modellen gedoken.

Eerder hadden we ook al met succes de Fiat 500 Twin Air voorzien van motortuning. Daarna zijn we ons gaan verdiepen in de Fiat Punto Twin Air, en later ook de nieuwere generaties van de 500 Twin Air en de Panda Twin Air, al dan niet met Dualogic semi automaat.
Al snel bleek dat deze versies qua software weer volop afweken van de eerste generatie 500 en ook van de Mito.

Inmiddels zijn we zo ver dat we ze allemaal kunnen voorzien van motortuning, alle generaties 500, de Punto, de Panda, al dan niet met Dualogic, en natuurlijk ook de Mito. De resultaten zijn zo goed als identiek, zie onderstaande grafiek.

Twin Air 85 pk
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1500 70 15 88 19
1750 92 23 134 33
2000 114 32 156 44
2250 126 40 169 54
2500 134 48 172 61
2750 134 52 172 67
3000 135 58 171 73
3250 134 62 171 79
3500 132 66 171 85
3750 130 69 168 90
4000 130 74 164 93
4250 127 77 161 97
4500 124 79 157 100
4750 121 82 150 101
5000 116 83 142 101
5250 110 82 136 102
5500 104 81 130 102
5750 97 79 123 101
6000 82 70 114 97
6250 99 88
6500 72 67

 

TwnAir grafiek 85pk

Opmerkingen:

  • het maximale motorkoppel neemt bij de 85 pk versie met meer dan 35 Nm toe en bij de 80 pk versie zelfs met 40 Nm.
  • het maximale motorvermogen (=het vasthouden van de trekkracht) neemt bij de 85 pk versie met meer dan 15 pk toe en bij de 80 pk versie zelfs met meer dan 20 pk.
  • het stationair toerental wordt iets verhoogd waardoor de motor iets mooier ‘rond’ loopt.
  • de toerenbegrenzer wordt verhoogd van 6000 naar 6500 omw/min. In standaard uitvoering begint de motor namelijk al vanaf 5500 omw/min af te bouwen, dit is gewoon te laag voor een 2 cilinder motor.
  • de gaspedaalreactie wordt feller gemaakt.
  • al deze aanpassingen kunnen naar wens op maat worden bijgesteld.
  • Ook voor deze versies komt het er op neer dat we alle door de fabriek in de laboratoria ingevulde tabellen volledig in tact laten, en slechts de door de marketing afdeling ingeprogrammeerde begrenzers iets aanpassen. Hierdoor blijven we dus alleen maar de door de fabriek al ingeprogammeerde waardes gebruiken, waardoor er NOOIT problemen ontstaan met uitstoot, zelfaanpassingen, berekende correcties e.d.

 

Inmiddels is er ook een 100 pk versie van de Punto Twin Air, zie hier onder de resultaten:

Twin Air 100 pk
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1500 70 15 73 16
1750 84 21 94 23
2000 105 30 118 34
2250 128 41 144 46
2500 130 46 158 56
2750 130 51 167 65
3000 131 56 170 73
3250 132 61 172 80
3500 132 66 172 86
3750 130 69 170 91
4000 131 75 168 96
4250 133 80 165 100
4500 134 86 163 104
4750 134 90 161 109
5000 131 93 157 111
5250 132 99 153 115
5500 128 100 148 115
5750 121 99 139 114
6000 74 63 130 111
6250 115 102
6500 66 61

 

TwinAir grafiek 100pk

Opmerkingen:

  • De vermogenswinst bedraagt 15 pk en de koppelwinst 30 Nm. De maximale winst aan trekkracht bedraagt 35 Nm bij 2750 en 3750 omw/min.
  • ook bij deze versie Twin Air verhogen we het stationaire toerental en de toerenbegrenzer.

Hieronder zie je in de grafiek de vergelijking tussen de koppelkrommes zowel voor als na de tuning van de 85, 100 en 105 pk versies.

Grafiek vergelijk 85 100 en 105pk