Panda Twin Air

Panda 4x4 20130312_112602

Juli 2014:
Inmiddels hebben we behoorlijk wat Alfa Romeo’s Mito, Fiat’s Punto, 500 en Panda met Twin Air motor voorzien van motorTuning. Echt heel eenvoudig was dit niet, aangezien er veel verschillende versies blijken te bestaan. Van de 500 bijvoorbeeld bestaan al een stuk of 10 verschillende versies, die allemaal weer volledig anders zijn dan bijvoorbeeld de Mito en de Punto. Ook de Panda wijkt weer volledig af.

Na de relatief eenvoudige ontwikkeling voor de motortuning voor de Alfa Mito met Twin Air motor, en nadat VireoAuto Fiat dealer werd zijn we volop in de ontwikkeling van de tuning van de diverse Fiat modellen gedoken.

Eerder hadden we ook al met succes de Fiat 500 Twin Air voorzien van motortuning. Daarna zijn we ons gaan verdiepen in de Fiat Punto Twin Air, en later ook de nieuwere generaties van de 500 Twin Air en de Panda Twin Air, al dan niet met Dualogic semi automaat of als 4 x 4.
Al snel bleek dat deze versies qua software weer volop afweken van de eerste generatie 500 en ook van de Mito.

Inmiddels zijn we zo ver dat we ze allemaal kunnen voorzien van motortuning, alle generaties 500, de Punto, de Panda, al dan niet met Dualogic, en natuurlijk ook de Mito. De resultaten zijn zo goed als identiek, zie onderstaande grafiek.

November 2014:
Vanaf 2e helft van 2014 is de TwinAir 85 pk Euro 5 vervangen voor de 80 pk en Euro 6.

De resultaten van deze versie zijn identiek aan die van de 85 pk versie, met andere woorden de winst is dus nog groter.
Voor de volledigheid staat de grafiek ook op deze pagina.

Juni 2015:
Aangezien kleine motortjes zoals de TwinAir relatief zwaar belast worden, zijn er allerlei temperatuurbegrenzers in de software ingeprogrammeerd. Een van deze is voor de inlaatluchttemperatuur. Om deze laag te houden hebben we Water Methanol Injectie ingebouwd. Het resultaat was dat we 120 pk konden halen. Meer lukt bijna niet omdat we daarna tegen de uitlaatgas temperatuur begrenzer aan liepen.
Voor meer info m.b.t. dit project zie deze link: Panda Savali

Twin Air 85 pk
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1500 70 15 88 19
1750 92 23 134 33
2000 114 32 156 44
2250 126 40 169 54
2500 134 48 172 61
2750 134 52 172 67
3000 135 58 171 73
3250 134 62 171 79
3500 132 66 171 85
3750 130 69 168 90
4000 130 74 164 93
4250 127 77 161 97
4500 124 79 157 100
4750 121 82 150 101
5000 116 83 142 101
5250 110 82 136 102
5500 104 81 130 102
5750 97 79 123 101
6000 82 70 114 97
6250 99 88
6500 72 67
TwinAir 85pk grafiek

 

Twin Air 80 pk
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1500 70 15 88 19
1750 91 23 134 33
2000 112 32 156 44
2250 123 39 169 54
2500 130 46 172 61
2750 130 51 172 67
3000 131 56 171 73
3250 131 61 171 79
3500 130 65 171 85
3750 129 69 168 90
4000 128 73 164 93
4250 125 76 161 97
4500 123 79 157 100
4750 117 79 150 101
5000 110 78 142 101
5250 104 78 136 102
5500 99 77 130 102
5750 93 76 123 101
6000 78 67 114 97
6250 99 88
6500 72 67
TwinAir 80 pk grafiek

opmerkingen:

  • het maximale motorkoppel neemt bij de 85 pk versie met meer dan 35 Nm toe en bij de 80 pk versie zelfs met 40 Nm.
  • het maximale motorvermogen (=het vasthouden van de trekkracht) neemt bij de 85 pk versie met meer dan 15 pk toe en bij de 80 pk versie zelfs met meer dan 20 pk.
  • het stationair toerental wordt iets verhoogd waardoor de motor iets mooier ‘rond’ loopt.
  • de toerenbegrenzer wordt verhoogd van 6000 naar 6500 omw/min. In standaard uitvoering begint de motor namelijk al vanaf 5500 omw/min af te bouwen, dit is gewoon te laag voor een 2 cilinder motor.
  • de gaspedaalreactie wordt feller gemaakt.
  • al deze aanpassingen kunnen naar wens op maat worden bijgesteld.
  • Ook voor deze versies komt het er op neer dat we alle door de fabriek in de laboratoria ingevulde tabellen volledig in tact laten, en slechts de door de marketing afdeling ingeprogrammeerde begrenzers iets aanpassen. Hierdoor blijven we dus alleen maar de door de fabriek al ingeprogammeerde waardes gebruiken, waardoor er NOOIT problemen ontstaan met uitstoot, zelfaanpassingen, berekende correcties e.d.