Juli 2014:
Inmiddels hebben we behoorlijk wat Alfa Romeo’s Mito, Fiat’s Punto, 500 en Panda met Twin Air motor voorzien van motorTuning. Echt heel eenvoudig was dit niet, aangezien er veel verschillende versies blijken te bestaan. Van de 500 bijvoorbeeld bestaan al een stuk of 10 verschillende versies, die allemaal weer volledig anders zijn dan bijvoorbeeld de Mito en de Punto. Ook de Panda wijkt weer volledig af.
Na de relatief eenvoudige ontwikkeling voor de motortuning voor de Alfa Mito met Twin Air motor, en nadat VireoAuto Fiat dealer werd zijn we volop in de ontwikkeling van de tuning van de diverse Fiat modellen gedoken.
Eerder hadden we ook al met succes de Fiat 500 Twin Air voorzien van motortuning. Daarna zijn we ons gaan verdiepen in de Fiat Punto Twin Air, en later ook de nieuwere generaties van de 500 Twin Air en de Panda Twin Air, al dan niet met Dualogic semi automaat of als 4 x 4.
Al snel bleek dat deze versies qua software weer volop afweken van de eerste generatie 500 en ook van de Mito.
Inmiddels zijn we zo ver dat we ze allemaal kunnen voorzien van motortuning, alle generaties 500, de Punto, de Panda, al dan niet met Dualogic, en natuurlijk ook de Mito. De resultaten zijn zo goed als identiek, zie onderstaande grafiek.
November 2014:
Vanaf 2e helft van 2014 is de TwinAir 85 pk Euro 5 vervangen voor de 80 pk en Euro 6.
De resultaten van deze versie zijn identiek aan die van de 85 pk versie, met andere woorden de winst is dus nog groter.
Voor de volledigheid staat de grafiek ook op deze pagina.
Juni 2015:
Aangezien kleine motortjes zoals de TwinAir relatief zwaar belast worden, zijn er allerlei temperatuurbegrenzers in de software ingeprogrammeerd. Een van deze is voor de inlaatluchttemperatuur. Om deze laag te houden hebben we Water Methanol Injectie ingebouwd. Het resultaat was dat we 120 pk konden halen. Meer lukt bijna niet omdat we daarna tegen de uitlaatgas temperatuur begrenzer aan liepen.
Voor meer info m.b.t. dit project zie deze link: Panda Savali
|
opmerkingen:
- het maximale motorkoppel neemt bij de 85 pk versie met meer dan 35 Nm toe en bij de 80 pk versie zelfs met 40 Nm.
- het maximale motorvermogen (=het vasthouden van de trekkracht) neemt bij de 85 pk versie met meer dan 15 pk toe en bij de 80 pk versie zelfs met meer dan 20 pk.
- het stationair toerental wordt iets verhoogd waardoor de motor iets mooier ‘rond’ loopt.
- de toerenbegrenzer wordt verhoogd van 6000 naar 6500 omw/min. In standaard uitvoering begint de motor namelijk al vanaf 5500 omw/min af te bouwen, dit is gewoon te laag voor een 2 cilinder motor.
- de gaspedaalreactie wordt feller gemaakt.
- al deze aanpassingen kunnen naar wens op maat worden bijgesteld.
- Ook voor deze versies komt het er op neer dat we alle door de fabriek in de laboratoria ingevulde tabellen volledig in tact laten, en slechts de door de marketing afdeling ingeprogrammeerde begrenzers iets aanpassen. Hierdoor blijven we dus alleen maar de door de fabriek al ingeprogammeerde waardes gebruiken, waardoor er NOOIT problemen ontstaan met uitstoot, zelfaanpassingen, berekende correcties e.d.