500 L Twin Air

In eerste instantie was er helemaal niet veel vraag naar naar motortuning voor de 500 L.

Sowieso werden er niet heel veel van deze auto’s verkocht, en ook leken de 105 pk voldoende te zijn.
Ook bleek al heel snel dat het niet een kwestie was van gewoon de motortuning van de normale 500 (of Punto, Panda, Ypsilon en Mito) kopiëren, maar dat zowel de hardware van de auto als ook van de computer anders was.

Geleidelijk kwam er steeds meer vraag naar motortuning voor dit type, en we hebben het dan ook volledig voor elkaar, met eerlijk gezegd een veel beter resultaat dan dat we verwacht hadden.

Een andere en wellicht een nog veel belangrijkere reden voor de ontwikkeling van motortuning was het irritante schokkerige gedrag van de motor. Vooral bij deellast accelereren en ook als je b.v. constant 100 km/u rijdt is dit gedrag ronduit hinderlijk. Dit geldt voor de latere versies (met extra CO2 reductie) nog veel meer dan voor de eerste versies. Dit irritante gedrag wordt met de tuning zo goed als volledig weg genomen.

0.9 Twin Air 105 pk
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1500 65 14 73 16
1750 80 20 90 22
2000 92 26 106 30
2250 106 34 129 41
2500 115 41 150 53
2750 128 50 164 64
3000 133 57 168 72
3250 134 62 170 79
3500 135 67 172 86
3750 136 73 172 92
4000 140 80 171 97
4250 141 85 170 103
4500 142 91 169 108
4750 141 95 168 114
5000 138 98 165 117
5250 135 101 160 119
5500 134 105 154 120
5750 127 104 146 119
6000 82 70 137 117
6250 124 110
6500 80 74

 

TwinAir 105pk grafiek

Opmerkingen:

  • De maximale trekkracht neemt met ongeveer 30 Nm toe, de maxiale toename is zelfs meer dan 35 Nm van ongeveer 2750 tot 3500 omw/min.
  • Het maximale vermogen ( = het vasthouden van de trekkracht) neemt met ongeveer 15 pk toe.
  • De toerenbegrenzer wordt verhoogd van 6000 naar 6500 omw/min. In standaard uitvoering begint de motor namelijk al vanaf 5500 omw/min af te bouwen, dit is gewoon te laag voor een 2 cilinder motor.
  • De gaspedaalreactie wordt feller gemaakt zowel in de Normaal- als in de Eco stand.
  • Daarnaast heeft de 500 L, zoals eigenlijk zo veel moderne motoren, een te krappe afstelling. Dit resulteert in irritant schokkerig gedrag van de motor bij b.v. constant 100 km/u rijden en deellast acceleratie. Dit gedrag wordt zo goed als volledig weg genomen.
  • Ten opzichte van de 85 pk versie ( met kleinere turbo ) merk je dat deze motor iets langzamer op gang komt, ook na tuning, maar dat die vervolgens veel langer door gaat. De maximale trekkracht is zowel voor als na de tuning niet veel meer dan bij de 85 pk versie. Hier onder zie je de verschillen in een grafiek.

vgl 85 en 105 pk TA