Mito 1.4 MultiAir 135 pk

Ontwikkeling motortuning Multi Air:
September 2010:
Toen Alfa Romeo in 2010 met de MultiAir techniek kwam betekende dit voor ons weer een hele nieuwe puzzel. Heel kort samengevat wordt met deze techniek de hoeveelheid inlaatlucht geregeld door variabele kleplifthoogte en timing in plaats van een conventionele gasklep. Het resultaat hiervan is minder inwendig verlies door wrijving en werveling, en dus minder brandstofverbruik (= CO2-uitstoot, bepalend voor het energielabel) en meer vermogen.

MultiAir In de software komt het er op neer dat MultiAir met luchtdruk en luchthoeveelheid als belangrijkste parameters werkt, waar conventionele motoren met motorkoppel en toerental werken. Tot aan deze MultiAir techniek maakte Alfa Romeo gebruik van computers, die we wel konden dromen. Maar met de komst van de MultiAir techniek was niet alleen het systeem anders, maar ook het merk en type computer met bijbehorende eigen taal. Alles bij elkaar heeft de ontwikkeling van de motortuning toen maanden geduurd, maar is het uiteindelijk gelukt.
De eerste auto’s die we toen konden voorzien van motortuning waren de eerste serie Mito’s met 135 pk motor, en de toen net nieuwe Giulietta met 170 pk motor.

Helaas was dit in eerste instantie van korte duur, en werd vervolgens door de computerfabrikant na een paar maanden al besloten om gebruik te maken van een ander type microprocessor. We zijn direct opnieuw begonnen met stap 1, het ‘kraken’ hiervan. Dit heeft wederom enkele maanden geduurd, maar is uiteindelijk wederom gelukt. De vervolgstappen kwamen redelijk overeen met die van de vorige generatie.

11880378_614136175391877_1516903812703549588_n 13JTDAutoweek2

De auto’s die we toen konden gaan voorzien van motortuning waren de Fiat en Abarth Evo types, en ook de nieuwste generatie Mito’s en Giulietta’s.

Hieronder de resultaten van de tuning van de Mito 1.4 MultiAir:

Mito 1.4 Multi Air 135pk
standaard Savali
omw Nm pk Nm pk
2000 164 47 176 50
2250 174 56 213 68
2500 182 65 250 89
2750 189 74 262 102
3000 192 82 265 113
3250 196 91 262 121
3500 197 98 258 128
3750 197 105 255 136
4000 201 114 251 143
4250 204 123 246 149
4500 201 129 235 150
4750 195 132 222 150
5000 187 133 212 151
5250 176 131 201 150
5500 161 126 186 146
5750 146 119 173 142
6000 131 112 157 134

 

image011

Opmerkingen met betrekking tot de motortuning van de Alfa Romeo Mito 1.4 MultiAir 135 pk:

  • Het standaard door de fabriek opgegeven vermogen van 135 pk halen we bijna, we komen gemiddeld uit op 133 pk, na tuning komen we boven 150 pk uit, een winst van ongeveer 20 pk.
  • Aan motorkoppel winnen we meer dan 60 Nm. Na tuning komen we uit boven 260 Nm.
  • Na tuning wordt bij lagere toerentallen de alertheid aanmerkelijk verbeterd, doordat we de doelstelling voor het oppakken van de motor aanpassen.
  • het stationair toerental wordt iets verhoogd waardoor de motor iets mooier ‘rond’ loopt.
  • de gaspedaalreactie wordt in de N-stand feller gemaakt.
  • al deze aanpassingen kunnen naar wens op maat worden bijgesteld.

 

giulietta tct  10440803_598758266929668_2667487954918327891_n
 
Ook de Alfa Mito met TCT automatische transmissie voorzien wij van motortuning.
De prestaties zijn redelijk vergelijkbaar met de handgeschakelde versie, echter vanwege de mechanische beperkingen begrenzen we de trekkracht en het vermogen enigzins.
Behalve de extra trekkracht zorgt de motortuning ook voor een versoepeling van het schakelgedrag.
Daarnaast maken we ook de gaspedaalreactie in de N-stand flink feller, vanzelfsprekend kan dit op maat bijgesteld worden.