Mito 1.3 M-Jet

Ontwikkeling motortuning MiTo 1.3 JTDm Eco:

September 2011.

Door de toepassing van een nieuw type microprocessor voor de MiTo ECO hebben we veel tijd moeten besteden aan de ontwikkeling van een systeem om deze te kunnen lezen. Medio augustus 2011 waren we daartoe in staat en konden we de software van het motormanagement lezen en aanpassen.
Sinds half september 2011 hadden we ook onze apparatuur binnen, waarmee we de aangepaste software weer terug konden schrijven in de computer van de auto. We zijn toen natuurlijk direct begonnen met het ontwikkelen van de motortuning, en sinds eind september hebben we deze uitgebreid kunnen testen op een aantal Alfa Mito’s.
Marelli21

Februari 2012.

De eerste Mito ECO betrof een 85 pk motor met (in de rijtestcyclus!) een uitstoot
van 95gr CO2, vanaf februari 2012 is er echter een nieuwe versie, welke tijdens de test 90 gr uitstoot. We hebben januari de software van deze motorversie kunnen lezen. Helaas bleek dat deze software weer volledig anders is dan van de 95 gr versie, met weer
volop nieuwe begrenzers. Met andere woorden we moesten weer van voren af aan
beginnen. Eend maand later konden we de eerste auto’s voorzien van motortuning. De resultaten waren zoals te verwachten was identiek aan de 95gr versie.

Vanaf april 2013 heeft de nieuwste Mito 1.3 JTDm Eco nu een uitstoot van 88gr CO2, ook deze konden we al vrij snel voorzien van Tuning.
En nog weer later kwam de 80 pk met 85 gr CO2, deze is tot nu toe de laatste. Met de ervaring met de vorige modellen konden we ook deze al vrij snel voorzien van tuning.

Inmiddels zijn er van de Mito 1.3 JTDm dus al behoorlijk wat versies:

  • 90 pk, dit was de eerste zonder toevoeging ECO
  • 95 pk
  • 85 pk ECO met 95 gr CO2
  • 85 pk ECO met 90 gr CO2
  • 85 pk ECO met 88 gr CO2
  • 80 pk met 85 gr CO2

Voor de eerste was de ontwikkeling van de motortuning vrij gemakkelijk, de 2e had al een ander type microprocessor, en vroeg daarom weer veel tijd om te doorgronden. De 3e, dus de eerste ECO versie leek qua computer weer veel op de 2e, en was dus relatief eenvoudig. De 4e versie had weer een volledig afwijkende software met interne data controle. Met deze zijn we toen ook weer een hele tijd bezig geweest. En nu is de laatste versie qua software wel weer flink afwijkend, maar gelukkig hebben we de benodigde parameters voor de ontwikkeling van de tuning snel gevonden.
Het resultaat van deze versie is volledig identiek aan de eerdere ECO versies, zie de grafiek hieronder.

Mito 1.3 M-Jet 85 pk
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1500 199 42 245 52
1750 206 51 251 62
2000 202 57 249 71
2250 203 65 252 81
2500 204 73 250 89
2750 201 79 244 95
3000 192 82 235 100
3250 180 83 221 102
3500 168 84 204 102
3750 152 81 186 99
4000 120 68 156 89
image001

Opmerkingen:

  • De toename aan maximum vermogen bedraagt gemiddeld ongeveer 18 pk. ( voor de 80 pk versie 5 pk meer)
  • De toename aan maximum trekkracht is begrensd op ongeveer 40 Nm. De motor heeft meer trekkracht in z’n mars, maar door ‘m te begrenzen krijg je een breed toerenbereik met constante trekkracht.
  • Onze tuning is altijd door en door getest op onze demo’s, en daardoor zijn er geen problemen te verwachten.
  • We programmeren altijd temperatuur begrenzers in, zodat het extra vermogen bij (te veel) oplopende water, en of turbo temperatuur wordt terug geregeld naar de fabrieksinstellingen.
  • Door onze methode van tunen (tabellen in tact laten, en begrenzers omhoog zetten) blijft bij gelijk gebruik het brandstof verbruik, en dus CO2 uitstoot, en uitstoot van schadelijke uitlaatgassen identiek.
  • Voor de Mito 1.3 M-Jet hebben we ook pakketten waarmee 115 of 120 pk gehaald kan worden, zie deze link: 120 pk voor Mito 1.3 M-Jet