Voor de Fiat (Grande) Punto (Evo) geldt dat de motortuning ongeveer tegelijkertijd werd ontwikkeld met de motortuning van de Alfa Mito. De beschrijving van deze ontwikkeling kun je vinden bij de Alfa Mito.
Voor de diverse Punto modellen met 1.3 JTDm motor bestaan de volgende versies:
- Grande Punto 70 pk
- Punto 80 pk
- Grande Punto / Punto Evo 85 pk Eco 95 gr CO2
- Punto Evo 85 pk Eco 90 gr CO2
- Punto Evo / Punto MY 2012 85 pk Eco 88 gr CO2
- Grande Punto 90 pk
De versies met 70 pk en 90 pk kom je in Nederland door het belastingstelsel nauwelijks tegen. Hetzelfde is het geval met b.v. de Mito 90 en 95 pk, en de 500 met 75 en 95 pk. We kunnen ze overigens wel. De diverse 85 pk Eco versies komen we heel veel tegen, en daarop is onderstaande tabel en grafiek gebaseerd. De nieuwere 80 pk versie is af fabriek in de software nog iets verder begrensd, na tuning zijn de resultaten volledig identiek aan die van de 85 pk versie na tuning. De resultaten zijn ook zo goed als identiek als van de Mito.
Opmerkingen:
- De toename aan maximum vermogen bedraagt gemiddeld ongeveer 18 pk. ( voor de 80 pk versie 5 pk meer)
- De toename aan maximum trekkracht is begrensd op ongeveer 40 Nm. De motor heeft meer trekkracht in z’n mars, maar door ‘m te begrenzen krijg je een breed toerenbereik met constante trekkracht.
- Onze tuning is altijd door en door getest op onze demo’s, en daardoor zijn er geen problemen te verwachten.
- We programmeren altijd temperatuur begrenzers in, zodat het extra vermogen bij (te veel) oplopende water, en of turbo temperatuur wordt terug geregeld naar de fabrieksinstellingen.
- Door onze methode van tunen (tabellen in tact laten, en begrenzers omhoog zetten) blijft bij gelijk gebruik het brandstof verbruik, en dus CO2 uitstoot, en uitstoot van schadelijke uitlaatgassen identiek.
- Voor de Punto 1.3 M-Jet hebben we ook pakketten waarmee 115 of 120 pk gehaald kan worden, zie deze link: 120 pk voor Mito 1.3 M-Jet