Giulietta

Overzicht motoren Alfa Giulietta:

 

diesel 1.6 JTDm  105 pk Euro 5 en Euro 5+
1.6 JTDm  120 pk Euro 6
2.0 JTDm  150 pk Euro 6
2.0 JTDm  140 pk
2.0 JTDm  170 pk ook als TCT automaat
benzine 1.4 T-Jet  105 pk Euro 5 en Euro 6
1.4 T-Jet  120 pk Euro 5 en Euro 6
1.4 MultiAir  170 pk ook als TCT automaat
1750 TBi  235 pk / 240 pk TCT MY 2014

 

Overzicht motortuning Alfa Giulietta:

klik op de foto voor resultaten van de tuning

diesel:

benzine:

Overzicht versnellingsbakken Alfa Giulietta:
max toelaatbaar koppel
C635 350 Nm 1.4 T-Jet 1.4 Multi Air 170pk  1.6 JTDm 105pk 2.0 JTDm QV 1750 TBi

 

Nadat Alfa Romeo in het voorjaar van 2010 met de MultiAir techniek kwam zijn we een hele lange tijd bezig geweest om dit systeem te begrijpen en hier motortuning voor te ontwikkelen, zie ook MultiAir. Aan het eind van de zomer hadden we dit voor elkaar, en konden we dit gaan toepassen op de eerste Mito’s met deze MultiAir techniek.

Vrij kort hierna werd de Alfa Giulietta gelanceerd. In feite was deze bedoeld als opvolger van de Alfa 147, echter in de praktijk zit ie meer tussen de 147 en de 159 in.

De eerste versies van de Giulietta waren ook voorzien van de nieuwe MultiAir techniek, dus hiermee konden we direct aan de slag. We hebben dan ook meteen een Savali versie hiervan gemaakt.

Behalve versies met MultiAir waren er ook al direct een aantal JTDm motoren en een T-Jet motor beschikbaar. Ook hiermee konden we met de kennis van o.a. de Mito direct aan de slag.

Zeker vanwege onze kennis van de MultiAir techniek was het overgrootste deel van de auto’s die wij voorzagen van motortuning Alfa’s Giulietta’s. In 2011 en 2012 meer dan de helft.

Begin 2011 konden we ook aan de slag met de meest sportieve variant, de QV, welke in feite voor een groot deel overeenkomt met de Alfa159 en Brera / Spider 1750 TBi.

Weer een jaartje later kwam ook nog de TCT versie, een semi automatische versnellingsbak met dubbele koppeling. Deze vroeg duidelijk weer nieuwe aandacht, aangezien er ten opzichte van de handbak extra begrenzers actief zijn. Ook deze versie kregen we echter al weer vrij snel voor elkaar.

 

Giulietta Savali Giulietta QV Savali
Giulietta bank giulietta tct

 

Opmerkingen met betrekking tot de Alfa Giulietta:
  • vanaf zomer 2014 is er een Euro 6 versie. Deze is hardwarematig vrijwel identiek aan de Euro 5 versies, echter deze is voorzien van een andere computer Bosch ME 17.3.0. Het programmeren van deze computer is vrij lastig, maar de resultaten zijn zo goed als identiek aan de Euro 5 versie.
  • Voor de Alfa Mito en Giulietta geldt dat de standaard metingen zijn uitgevoerd in D-stand.
  • Motortuning wordt normaal gesproken zowel in N-stand als in D-stand geprogrammeerd. Dit doen we zodat je ook in de N-stand gewoon kunt inhalen zonder dat je eerst moet overschakelen naar de D-stand. Naar wens kan het ook alleen in de D-stand worden geprogrammeerd.
  • We programmeren motortuning wel altijd zo dat de motor in de D-stand feller en alerter reageert dan in de N-stand. Ook dit kan naar wens worden bijgesteld.
  • In het geval van de alle Giulietta JTDm’s maken we over het algemeen de gaspedaalreactie in de N-stand wat feller en in de D-stand juist iets minder. Dit kan vanzelfsprekend naar wens worden aangepast.
  • In het geval van de Alfa Giulietta QV, 2.0 JTDm 170pk (ook Alfa 159 2.0 JTDm, latere versie, en Alfa 166 2.4 aut.) begrenzen we het motorkoppel vanwege mechanische beperkingen op vliegwiel, koppeling en / of versnellingsbak.
  • In het geval van de Giulietta QV is extra aandacht besteed aan de gaspedaalreactie en het abrupte inkomen van de toerenbegrenzer.
  • In het geval van de Giulietta 1.6 JTDm en 2.0 JTDm 140 pk is er sprake van een mechanische restrictie in het inlaatspruitstuk. De grafieken geven de waardes met standaard spruitstuk.