Giulietta QV 1750 TBI

De Alfa Giulietta QV was tot de komst van de Giulia Q de topper van Alfa Romeo.
Met een cilinderinhoud van nog niet eens 1750 cc is de motor klein in vergelijk met bijvoorbeeld de vorige topper, de GTA met 3.2 liter motor, maar ook in vergelijk met veel concurrenten met 2.0 liter turbo motoren. Daar staat tegenover dat het specifieke vermogen heel hoog is, waardoor de auto goed mee kan komen met de concurrentie, en in vergelijk met de GTA’s duidelijk de snellere is.
De motor wordt ook gebruikt in de 159 en de Brera en Spider, maar dan met iets minder vermogen, en in de 4C, maar dan juist weer met iets meer vermogen af fabriek.

Giulietta bank Giulietta QV Savali

Opmerkingen met betrekking tot de motortuning van de Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI:
De nadruk hierbij ligt voornamelijk op:

  • Verbeteren van de gaspedaalreactie, vooral in de N-stand
  • Verbeteren van de alertheid van de motor
  • Verbeteren van het abrupte inkomen van de toerenbegrenzer
  • Vergroten van het motorkoppel en vermogen
Giulietta QV 1750 TBI
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
2000 292 83 321 91
2250 310 99 358 115
2500 319 113 380 135
2750 323 126 386 151
3000 325 139 390 166
3250 323 149 388 179
3500 319 159 385 192
3750 324 173 384 205
4000 330 188 382 217
4250 331 200 379 229
4500 330 211 373 239
4750 324 219 366 247
5000 304 216 353 251
5250 298 223 344 257
5500 288 225 335 262
5750 252 206 320 262
6000 179 153 306 261
6250 277 246
6500 208 192
image041

Resultaten:

  • Het standaard motorvermogen wordt door de fabriek opgegeven op 235 pk, echter gemeten kwamen we uit op gemiddeld 225 pk. Na tuning kwam het motorvermogen uit op gemiddeld 260 pk, een toename van 35 pk. Dit betekent overigens een specifiek vermogen van maar liefst 140 pk per liter cilinderinhoud.
  • Het standaard koppel kwam uit op 330 Nm, de fabrieksopgave is 340 Nm. Na tuning kwamen we op 390 Nm.
  • In de motor zit nog meer marge, maar vanwege de beperking van de versnellingsbak en vooral de koppeling hebben we de trekkracht begrensd op 390 Nm.
  • Het abrupte inkomen van de toerenbegrenzer bij 6000 omw/min hebben we gewijzigd, waardoor deze geleidelijk aan afbouwt tot 6500 omw/min.
  • Daarnaast hebben we de trekkracht ook begrensd als de temperatuur van de motor te hoog oploopt. In deze situatie gaat de trekkracht terug naar de fabrieksinstelling. Dit geldt voor de turbo temperatuur en de watertemperatuur.
  • Ook voor dit model hebben we een proefperiode van 2 weken waarin je het gratis mag proberen.
  • Van de Giulietta QV heeft een Savali uitvoering mee gedaan in een vergelijk test in een tuning special van Autoweek. Voor een goede recensie zie ook deze link:  ‘autoweek getunede hothatches’
  • We hebben tevens voor dit type een pakket waarmee de motor 300 pk haalt, zie hiervoor deze link: Giulietta QV pakket 300 pk