Giulietta 2.0 JTDm 150 pk Euro 6

Vanaf begin 2014 is er een 2.0 JTDm motor met 150 pk.

Deze voldoet aan de zogenaamde Euro 6 normen. Dit wordt gerealiseerd door een ander type inspuitcomputer, de Bosch EDC 17. Met de kennis die we hebben van de vorige generatie Bosch EDC 16 was het geen probleem om motortuning voor dit type te ontwikkelen.

new Giulietta 2 new Giulietta

In vergelijk met de vorige generatie 2.0 JTDm maakt dit type gebruik van een iets kleinere turbo. Hierdoor is 200 pk niet meer mogelijk, maar is er wel al wat eerder trekkracht beschikbaar.
Verder valt deze auto op door o.a. een iets gewijzigde grille en andere stoelen.

Zie hier onder de resultaten:

Giulietta 2.0 JTDm 150pk Euro 6
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1500 280 60 365 78
1750 330 82 392 98
2000 360 102 399 114
2250 362 116 402 129
2500 358 127 400 142
2750 339 133 396 155
3000 326 139 393 168
3250 310 143 383 177
3500 295 147 365 182
3750 278 148 345 184
4000 244 139 309 176
4250 211 128 282 170
4500 181 116 245 157
Giulietta 2.0 150 pk grafiek

Opmerkingen:

  • het maximale motorkoppel neemt met 40 Nm toe. We hebben dit begrensd vanwege mechanische beperkingen. De motor heeft meer in z’n mars, maar de aandrijving mag officieel maar 350 Nm hebben. De fabriek gaat hier al enigzins boven zitten. Uit ervaring weten we dat we hier 10 % probleemloos bovenop kunnen zetten.
  • Bij alle vormen van motortuning programmeren we allerlei begrenzers in, zoals o.a. temperatuurbegrenzers. Bij deze versie begrenzen we ‘m op de inlaatlucht temperatuur, watertemperatuur en uitlaatgastemperatuur, en ook enigzins in de 1e en 2e versnelling om zodoende de aandrijfassen heel te houden.
  • het maximale motorvermogen (=het vasthouden van de trekkracht) neemt met meer dan 35 pk toe.
  • het stationair toerental wordt iets verhoogd waardoor de motor iets mooier ‘rond’ loopt.
  • de gaspedaalreactie wordt in de N-stand feller gemaakt, en in de D-stand laten we ‘m zoals die is. Dit in tegenstelling tot de vorige generatie waarbij de gaspedaalreactie in de D-stand te agressief was.
  • de zwarte lijn in de grafiek is de meting standaard in de D-stand.
  • alle aanpassingen kunnen naar wens op maat worden bijgesteld.