Giulietta 1.4 MultiAir 170 pk

Ontwikkeling motortuning Multi Air:

Toen Alfa Romeo in 2010 met de MultiAir techniek kwam betekende dit voor ons weer een hele nieuwe puzzel. Heel kort samengevat wordt met deze techniek de hoeveelheid inlaatlucht geregeld door variabele kleplifthoogte en timing in plaats van een conventionele gasklep. Het resultaat hiervan is minder inwendig verlies door wrijving en werveling, en dus minder brandstofverbruik (= CO2-uitstoot, bepalend voor het energielabel) en meer vermogen.

MultiAir In de software komt het er op neer dat MultiAir met luchtdruk en luchthoeveelheid als belangrijkste parameters werkt, waar conventionele motoren met motorkoppel en toerental werken. Tot aan deze MultiAir techniek maakte Alfa Romeo gebruik van computers, die we wel konden dromen. Maar met de komst van de MultiAir techniek was niet alleen het systeem anders, maar ook het merk en type computer met bijbehorende eigen taal. Alles bij elkaar heeft de ontwikkeling van de motortuning toen maanden geduurd, maar is het uiteindelijk gelukt.
De eerste auto’s die we toen konden voorzien van motortuning waren de eerste serie Mito’s met 135 pk motor, en de toen net nieuwe Giulietta met 170 pk motor.

Helaas was dit in eerste instantie van korte duur, en werd vervolgens door de computerfabrikant na een paar maanden al besloten om gebruik te maken van een ander type microprocessor. We zijn direct opnieuw begonnen met stap 1, het ‘kraken’ hiervan. Dit heeft wederom enkele maanden geduurd, maar is uiteindelijk wederom gelukt. De vervolgstappen kwamen redelijk overeen met die van de vorige generatie.

Giulietta bank Giulietta wit 2

De auto’s die we toen konden gaan voorzien van motortuning waren de Fiat en Abarth Evo types, en ook de nieuwste generatie Mito’s en Giulietta’s.

Vanaf de zomer van 2014 is er een Euro 6 versie.  Voor dit type heeft de computerfabrikant wederom gebruik gemaakt van een ander merk en type microprocessor. Het heeft vrij lang geduurd voordat we deze konden lezen en schrijven. Maar uiteindelijk zijn de resultaten van deze Euro 6 versies identiek aan de Euro 5 versies.

In het voorjaar van 2016 kwam er ook een gedowntunede 150 pk versie. Deze is behalve de software identiek aan de 170 pk versie, en na tuning dus volledig gelijk. In de software wordt ie vanaf 4500 omw/min afgebouwd. In de tabel hebben we dit tussen haakjes in geel staan. In de grafiek is er een extra gele lijn.

DSC01343 DSC01342
20160617_163257 20160617_160830

 

Hieronder de resultaten van de tuning van de Giulietta 1.4 MultiAir (de afwijkende meetwaardes van de in de software geknepen 150 pk versie staan in geel):

Giulietta 1.4 Multi Air 170pk / (150pk)
standaard Savali
omw Nm pk Nm pk
2000 184 52 190 54
2250 230 74 241 77
2500 240 85 264 94
2750 246 96 277 108
3000 245 105 284 121
3250 246 114 288 133
3500 245 122 289 144
3750 243 130 290 155
4000 237 135 288 164
4250 237 143 283 171
4500 238 152 276 177
4750 234 (227) 158 (153) 268 181
5000 228 (211) 162 (150) 259 184
5250 221 (201) 165 (150) 253 189
5500 216 (191) 169 (149) 245 192
5750 205 (182) 168 (149) 232 190
6000 190 (171) 162 (148) 213 182

 

Giulietta MultiAir grafiek

Opmerkingen met betrekking tot de motortuning van de Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 pk:

  • Het standaard door de fabriek opgegeven vermogen van 170 pk halen we bijna, we komen gemiddeld uit op 169 pk, na tuning komen we altijd wel boven 190 pk uit, een winst van meer dan 20 pk. Dit komt neer op maar liefst meer dan 130 pk per liter cilinderinhoud.
  • De 150 pk versie is standaard tot 4500 omw/min gelijk aan de 170 pk versie, daar boven wordt de trekkracht afgebouwd. Dit is enkel voor marketingtechnische redenen.
  • Ook het standaard door de fabriek opgegeven motorkoppel van 250 Nm halen we bijna. Na tuning komen we uit op ongeveer 290 Nm.
  • Een van de kenmerken van deze motor is de grote turbo die is toegepast. Het voordeel hiervan is het relatief hoge vermogen dat gehaald kan worden, maar een nadeel hiervan dat de turbo pas laat op gang komt, waardoor de motor onder 2500 omw/min niet erg hard trekt. Na tuning wordt dit beter, maar de meeste winst zit bij de hogere toerentallen, iets wat overigens wel bij het karakter van dit type auto past.
  • Na tuning wordt bij lagere toerentallen de alertheid aanmerkelijk verbeterd, doordat we de doelstelling voor het oppakken van de motor aanpassen.
  • het stationair toerental wordt iets verhoogd waardoor de motor iets mooier ‘rond’ loopt.
  • de gaspedaalreactie wordt in de N-stand feller gemaakt.
  • al deze aanpassingen kunnen naar wens op maat worden bijgesteld.
giulietta tct

Savali uitlaat

Savali uitlaat…

 
Ook de Alfa Giulietta met TCT automatische transmissie voorzien wij van motortuning.
De prestaties zijn volledig vergelijkbaar met de handgeschakelde versie.
Behalve de extra trekkracht zorgt de motortuning ook voor een versoepeling van het schakelgedrag.
Daarnaast maken we ook de gaspedaalreactie in de N-stand flink feller, vanzelfsprekend kan dit op maat bijgesteld worden.