Doblo

Van de Doblo bestaan de volgende Euro 6 motoren:

diesel: 1.3 M-Jet 80 pk
95 pk
1.6 JTDm 95 pk
105 pk
120 pk
benzine: 1.4 95 pk
1.4 T-Jet 120 pk

 

In principe zijn alle motoren identiek aan of vergelijkbaar met de motoren in vergelijkbare auto’s zoals Punto, 500L, 500 X, Tipo of ook Alfa Giulietta.

Alleen bij de 1.6 JTDm stellen we na tuning het koppel af op ‘slechts’ 340 Nm i.p.v. 360 bij de Alfa of de Tipo. De reden hiervoor is dat we vaak zien dat de Doblo veel gebruikt wordt voor korte ritjes met veel stoppen en weer optrekken, en dat boven de 340 Nm de koppeling na verloop van tijd problemen kan gaan geven. Uit onze ervaring blijkt dat onder 340 Nm er nooit problemen ontstaan.

Op deze pagina staan momenteel alleen de resultaten van de 1.6 JTDm motoren. De anderen zijn te vinden bij de andere modellen.

20170926_093154 20180509_105852

Aan de Euro 6 generatie van de Doblo 1.6 JTDm  vallen een aantal dingen op:

  • Bij de 105 pk versie wordt gebruik gemaakt van een eenvoudige kleine turbo met waste-gate regeling. Deze turbo heeft slechts een klein bereik, waardoor niet zo heel vermogen mogelijk is.
  • De 120 pk versie maakt gebruik van een turbo met variabele verstelling. De verstelling wordt elektrisch bediend. Deze turbo maakt de motor heel alert, zodra gas gegeven wordt reageert de motor met veel minder vertraging dan de 105 pk versie.
  • Er wordt gebruik gemaakt van een dubbele EGR-klep. De bestaande, zoals we die al langere tijd kennen, plus nu een nieuwe die de uitlaatgassen van na de katalysator terug voert naar de inlaat. De voordelen hiervan zijn dat deze EGR gassen schoner zijn, zodat minder vervuiling van de inlaat optreedt, en dat de temperatuur minder hoog is, zodat geen koeler nodig is. Daarnaast worden de uitlaatgassen niet meer voor de turbo afgetakt, zodat deze nu allemaal gebruikt worden voor het opspoelen van de turbo. De ook nog aanwezige bekende EGR is nu alleen werkzaam bij het opwarmen van de motor.
  • Er wordt nu ook gebruik gemaakt van een zogenaamde NOx katalysator i.pv. de oudere oxidatie-katalysator. Hierdoor en ook de dubbele EGR klep zorgt ervoor dat deze motor als een van weinigen de Euro 6 norm haalt zonder de Ad-Blue toevoeging.
  • Ook de inspuit computer is weer gewijzigd, nu het type EDC 17 C 69. In deze computer is het chassisnummer van de auto verwerkt, waardoor de tuning dus op basis van de software behorend bij de auto gemaakt dient te worden. ‘Vreemde’ files uploaden in de auto, praktijken die wij heel dubieus vinden is er nu dus niet meer bij.

Hieronder staan de meetwaardes van de 1.6 JTDm motoren met 105 en 120 pk.

1.6 JTDm 105 pk
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1500 208 44 228 49
1750 265 66 296 74
2000 292 83 323 92
2250 288 92 328 105
2500 264 94 326 116
2750 253 99 322 126
3000 237 101 304 130
3250 228 105 287 133
3500 211 105 266 132
3750 197 105 247 132
4000 171 97 232 132
4250 147 89 214 129
4500 102 65 189 121
doblo-105

 

Giulietta 1.6 JTDm 16v 120 pk TCT
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1500 200 43 240 51
1750 270 67 312 78
2000 308 88 332 94
2250 310 99 338 108
2500 305 108 340 121
2750 278 109 338 132
3000 258 110 328 140
3250 244 113 312 144
3500 228 114 290 144
3750 215 115 268 143
4000 200 114 240 137
4250 178 108 214 129
4500 135 865 175 112
doblo-120