Compass

Vanaf voorjaar 2017 is er een nieuwe Jeep Compass.

Behalve dat ie er veel beter uit ziet dan de vorige modellen rijdt ie ook nog ‘ns veel beter. De oudere modellen zijn echt nog Amerikaanse Jeeps, maar deze nieuwe is duidelijk een product van de FIAT groep, met veel betere afwerking en veel fijnere motoren.

Van de Jeep Compass kennen we de volgende motorversies (al dan niet met TCT of 9- traps automaat):

benzine: 1.4 MultiAir 140 pk
1.4 MultiAir 170 pk
diesel: 1.6 M-Jet 120 pk
2.0 M-Jet 140 pk
2.0 M-Jet 170 pk

 

20171109_141237

1.4 MultiAir:
Ten opzichte van de Renegade (en ook de 500 X) zijn de motoren en versnellingsbakken zo goed als identiek, de waardes voor en na de tuning zijn dan ook zo goed als is identiek. De computers zijn echter wel weer anders.

Voor de Renegade wordt gebruik gemaakt van het type Marelli 8GMK, en voor de Compass het type 8GML. Qua software en de werking ervan zijn er niet eens zo heel veel verschillen, maar de programmeer wijze is volledig anders. De eerste is in een uur te programmeren, de 2e duurt veel langer, daarvoor hebben we zeker 2 uur nodig.

20171004_143508

De Compass is niet leverbaar als 140 pk TCT automaat met dubbele koppeling, maar alleen als handbak met 140 pk en als 170 pk met 9-traps automaat.

Hieronder de resultaten van de tuning van de 140 pk versie en daar weer onder de 170 pk versie:

Compass 1.4 MultiAir 140 pk
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1500 127 27 129 28
1750 156 39 174 43
2000 182 52 210 60
2250 212 68 246 79
2500 230 82 260 92
2750 232 91 266 104
3000 230 98 268 114
3250 230 106 266 123
3500 228 114 260 129
3750 226 121 257 137
4000 222 126 251 143
4250 215 130 243 147
4500 205 131 234 150
4750 198 134 225 152
5000 190 135 216 154
5250 180 134 204 152
5500 167 130 189 148
5750 155 127 172 141
6000 143 122 154 131
image115

 

Compass 1.4 Multi Air 170pk
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
2000 184 52 190 54
2250 230 74 241 77
2500 240 85 264 94
2750 246 96 277 108
3000 245 105 284 121
3250 246 114 288 133
3500 245 122 289 144
3750 243 130 290 155
4000 237 135 288 164
4250 237 143 283 171
4500 238 152 276 177
4750 234 158 268 181
5000 228 162 259 184
5250 221 165 253 189
5500 216 169 245 192
5750 205 168 232 190
6000 190 162 213 182
image117

Opmerkingen:

  • Het door de fabriek opgegeven motorkoppel en motorvermogen halen we bij zowel de 140 als de 170 pk versie bijna.
  • Na tuning komen we uit op een winst van meer dan 30 Nm en bijna 20 pk voor de 140 pk versie en meer dan 40 Nm voor de 170 pk versie.
  • Met airco uit loopt de motor stationair net iets te langzaam, dit is om tijdens de rijcyclus waarin het energielabel bepaald wordt een half grammetje CO2 minder uitstoot te hebben. Dit passen we aan zodat ook met airco uit de motor goed stationair loopt.
  • Doordat de motor iets te veel ‘geknepen’ is, iets waar alle moderne motoren mee te maken hebben, houdt de motor met deellast een beetje in, met als resultaat een enigzins schokkerig rijgedrag bij deellast. Dit verminderen we aanzienlijk.
  • Alle aanpassing kunnen naar wens op maat worden bijgesteld.
  • De prijs voor deze tuning bedraagt € 540 incl Btw en ook hiervoor geldt een proefperiode van 2 weken.

1.6 M-Jet:

Hieronder de resultaten van de tuning van de 1.6 M-Jet 120 pk, ook deze zijn weer identiek aan die van de Renegade:

Compass 1.6 M-Jet 120 pk
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1500 200 43 240 51
1750 270 67 329 82
2000 308 88 358 102
2250 310 99 362 116
2500 305 108 362 128
2750 278 109 348 136
3000 258 110 333 142
3250 244 113 312 144
3500 228 114 290 144
3750 215 115 268 143
4000 200 114 240 137
4250 178 108 214 129
4500 135 65 175 112
Compass 1.6 120 pk

Opmerkingen:

  • De 1.6 M-Jet motor van de Compass is gelijk aan die van de Renegade, maar ook aan de Giulietta 120 pk E6 en de Tipo. De gemeten waardes zijn dan ook zo goed als identiek.
  • Deze motor is duidelijk om marketing technische redenen geknepen, om zo ook de 2.0 140 pk bestaansrecht te geven.
  • het maximale motorkoppel neemt met meer dan 45 Nm toe.
  • het maximale motorvermogen (=het vasthouden van de trekkracht) neemt met bijna 30 pk toe.
  • Alle aanpassing kunnen naar wens op maat worden bijgesteld.
  • De prijs voor deze tuning bedraagt € 580 incl Btw en ook hiervoor geldt een proefperiode van 2 weken.

20160525_143321

2.0 M-Jet:

Hieronder de resultaten van de 2.0 M-Jet 140 pk en 170 pk:

Compass 2.0 M-Jet 140 pk
standaard  Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1500 268 57 340 73
1750 313 78 376 94
2000 336 96 393 112
2250 337 108 393 126
2500 338 120 390 139
2750 326 128 386 151
3000 318 136 372 159
3250 303 140 358 166
3500 280 139 338 168
3750 261 139 318 170
4000 241 137 299 170
4250 209 126 272 164
4500 180 115 239 153

 

Compass 2.0 140 pk
Compass 2.0 M-Jet 170 pk
standaard  Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1500 273 58 345 74
1750 316 79 377 94
2000 338 96 394 112
2250 340 109 394 126
2500 343 122 393 140
2750 339 133 392 153
3000 329 140 390 166
3250 320 148 388 179
3500 309 154 385 192
3750 303 162 368 196
4000 291 166 345 196
4250 262 158 312 189
4500 215 138 259 166
Compass 2.0 170pk

Opmerkingen met betrekking tot de Jeep Compass 2.0 M-Jet:

  • Mechanisch is de Compass 2.0 M-Jet overeenkomstig met de Renegade en de  Cherokee, de meetwaardes zijn dan ook volledig identiek.
  • Het enige verschil zit in het feit dat er in de computer van de Cherokee een ander type microprocessor gebruikt wordt, hierdoor is de methode van programmeren nog een tikkeltje ingewikkelder geworden.
  • Motorisch zijn de Compass, Cherokee en Renegade redelijk gelijk aan de Giulietta’s met 2.0 JTDm motor. De waardes zijn dan ook redelijk vergelijkbaar. Er zijn wel verschillen, deze worden o.a. veroorzaakt door het gebruik van andere aandrijflijnen, zoals de 9 traps automaat en/of vierwielaandrijving.
  • Bij de 140 pk versie halen we standaard de fabrieksopgave, bij de 170 pk bijna. Bij beiden is de vermogenswinst na tuning ongeveer 30 pk.
  • Bij de 170 pk versie is 200 pk mogelijk, echter worden dan de uitlaatgassen te heet. Bij de Giulietta kan dit net wel omdat de auto wat lichter en kleiner is. Bij een dikke 195 pk vinden we het verantwoord om te stoppen.
  • We begrenzen het motorkoppel op een kleine 400 Nm. Meer is mogelijk, maar hierdoor krijg je een vlakkere koppelkromme, en dit rijdt gewoon prettiger.
  • We passen de gaspedaalreactie aan, waardoor de motor alerter voelt.
  • Alle aanpassing kunnen naar wens op maat worden bijgesteld.
  • De prijs voor deze tuning bedraagt € 580 incl Btw en ook hiervoor geldt een proefperiode van 2 weken.