159 / Brera / Spider

Overzicht motoren Alfa 159 / Brera / Spider:

diesel 1.9 JTDm  8v 120pk
1.9 JTDm 16v 150pk
2.0 JTDm 16v 136pk
2.0 JTDm 16v 170pk
2.4 JTDm 20v 200pk ook Brera / Spider
2.4 JTDm 20v 210pk  ook Brera / Spider, ook als Q4
benzine 1750 TBi 200pk  ook Brera / Spider
1.8 MPi 140pk Geen tuning, zie opmerkingen
1.9 JTS 165pk
2.2 JTS 185pk  ook Brera / Spider
3.2 JTS 260pk  ook Brera / Spider

 

Overzicht motortuning Alfa 159 / Brera / Spider:

klik op de foto voor resultaten van de tuning

diesel:

benzine:

 

Overzicht versnellingsbakken Alfa 159 / Brera / Spider:

 

max toelaatbaar koppel
M32/C544 320 Nm 1.9 JTDm 2.2 JTS  1750 TBi
C635 350 Nm 2.0 JTDm vanaf mj 2011
F40 400 Nm 2.0 JTDm tot mj 2011 2.4 JTDm 200pk 2.4 JTDm 210pk

Direct na de zomer van 2005 verschenen de eerste 2 159‘s bij de Kroymans importeur in Houten. Deze beide auto’s waren donker rood metallic 2.2 JTS, en waren in eerste instantie bedoeld om het publiek kennis te laten maken.

Vrij snel erna kwamen de eerste auto’s bedoeld als demo-auto’s, company-cars en/of voor PR doeleinden. Deze eerste 159′s hadden de kentekens 10-RZ-RL t/m 15-RZ-RL.

In 2006 kwam ook de Sports Wagon in het programma, de eerste auto’s hiervan in Nederland waren een 2.2 JTS met kenteken 64-SP-NB, een 1.9 JTDm 16v met kenteken 80-SR-PG en een 2.4 JTDm met kenteken 81-SR-PG.

159 64SPNB 159 15RZRL

De Alfa 159 wachtte de taak de razend populaire 156 op te volgen. Naar mijn mening is dat goed gelukt. De 159 was een degelijke betrouwbare auto, hij was alleen duidelijk minder dynamisch dan de 156.
Vooral in 2007 met de komst van de Sports Wagon en de zogenaamde ‘Business’ uitvoering werden heel veel 159′s verkocht. Veel hiervan hebben de letters –XH-VD of –ZD-JV op het kenteken.

De Alfa 159 kent een paar specifieke klachten, een aantal hiervan heeft te maken met het motormanagement, en kunnen wij dan ook op lossen.

Zo heeft de JTDm motor van nieuws af aan als specifieke klacht dat de aansturing en de werking van de EGR klep niet fijn werkt. Hiervoor hebben wij een aanpassing, zie ook EGR aanpassing. Veel auto’s hebben we van nieuws af aan al van deze aanpassing voorzien, maar nog steeds is hier veel vraag naar, al dan niet in combinatie met een tuning.

En de 2.2 JTS motor heeft (ook van nieuws af aan) een niet fijn reagerend gaspedaal, en later kwamen hier problemen met de distributie ketting bij. Ook hiervoor hebben we een aanpassing, waardoor de auto veel fijner reageert, en de problemen met de ketting grotendeels voorkomen kunnen worden.

In 2006 kwam ook de prachtige Brera, een auto waar ik persoonlijk altijd een zwak voor heb gehouden, misschien ook wel omdat dit ten tijde van Kroymans importeurschap voor mij de eerste auto was waarvoor ik naar Italie ging voor technische training.

De eerste auto’s in Nederland waren een blauwe 2.2 JTS met kenteken 11-SJ-XJ, een zilvere 3.2 JTS met kenteken 15-SJ-XJ, een zwarte 2.2 JTS met rood met beige interieur, 16-SJ-XJ en een zwarte 3.2 JTS, 17-SJ-XJ.

Vrij kort erna kwamen toen ook de Spiders naar Nederland, de eerste waren een 2.2 JTS en een 3.2 JTS met kentekens 19- en 20-TL-JG.

Spider 20TLJG Brera 11SJXJ

 

Opmerkingen met betrekking tot tuning van JTDm motoren:
  • In het geval van de Alfa 159 2.0 JTDm (latere versie, vanaf modeljaar 2011) (en ook Alfa Giulietta QV, 2.0 JTDm 170pk, en Alfa 166 2.4 aut.) begrenzen we het motorkoppel vanwege mechanische beperkingen op vliegwiel, koppeling en / of versnellingsbak. De eerste versie (t/m modeljaar 2010) maakte gebruik van de zogenaamde F40 versnellingsbak, die ook gebruikt wordt in de 2.4 JTDm versie, met standaard 400 Nm. De latere versies, dus vanaf modeljaar 2011, zijn om emissietechnische redenen uitgerust met de zogenaamde C635 versnellingsbak. Deze versnellingsbak is officieel maximaal geschikt voor 350 Nm. Inclusief marge durven we wel tot 400 Nm te gaan. De waardes in de grafieken zijn de begrensde waardes voor de latere versies. In principe heeft de motor nog meer in z’n mars, en bij de versies met de sterkere versnellingsbak kan hier eventueel voor gekozen worden. Er is dan maximaal 430 Nm mogelijk.
  • Voor de Alfa 159 2.4 JTDm is er een duidelijk mechanisch onderscheid tussen de 200 en 210 pk versie, vandaar 2 aparte grafieken. De voornaamste verschillen zijn de andere turbo en het grotere roetfilter. Op papier is er tussen deze 2 versies niet veel verschil, maar in werkelijkheid, vooral na tuning zijn de verschillen enorm.
Opmerkingen met betrekking tot tuning benzinemotoren:
  • Voor de 1.8 MPi motor bieden we geen motortuning aan.
  • Motortuning van de 2.2 JTS motorversie noemen we niet echt motortuning, maar meer verbetering driveability.
  • Ook voor de 1.9 JTS en 3.2 JTS kunnen we de driveability verbeteren, maar dit geeft een minder effect dan de 2.2 JTS