Abarth 500 / 595

Voor de tuning van de Abarth 500 / 595 bestaan 6 gradaties.

Kort samengevat:

  1. standaard met ongeveer 135 pk en 210 Nm
  2. fabrieks SS pakket of 595 uitvoering, ongeveer 160 pk en 250 Nm
  3. Savali software (incl. aanpassing luchtinlaat), ongeveer 175 pk en 280 Nm
  4. Tributo Ferrari (695) fabrieks uitvoering, 180 pk en 285 Nm
  5. Tributo Ferrari incl onze software, 200 pk en meer dan 300 Nm
  6. pakket 240 pk, zie ander pagina, volg deze link. 

Opmerkingen:

  • Vanaf zomer 2014 is er een Euro 6 versie. Deze is hardwarematig vrijwel identiek aan de Euro 5 versies, echter deze is voorzien van een andere computer Bosch ME 17.3.0. Het programmeren van deze computer is vrij lastig, maar de resultaten zijn zo goed als identiek aan de Euro 5 versie.
  • De standaard afstelling van deze Euro 6 versie heeft 140 pk i.p.v. 135 en is hardwarematig ongeveer gelijk aan de oude 135 pk versie. De 160 pk versie (595) en de 180 pk versie (Tributo Ferrari) bestaan ook. De resultaten na tuning zijn vrijwel gelijk aan die van de vergelijkbare Euro 5 modellen.
  • Voorjaar 2016 is de Abarth 500 gefacelift. Allen heten nu 595. De basis versie heeft nu 145 pk, maar is nog steeds hardwarematig ongeveer gelijk aan de oude 135 pk versie. Verder is er een Turismo versie met 165 pk, een Competizione met 180 pk en zelfs een Biposto met 190  pk. Deze laatste 3 zijn hardwarematig allemaal ongeveer gelijk aan de oudere Tributo Ferrari, en na tuning dus ook, ook de 165 pk versie.
  • De Tributo Ferrari maakt gebruik van een grotere turbo en grotere injectoren, zoals ook de Grande Punto in SS uitvoering. Door deze nog extra aan te passen halen we hier meer dan 200 pk uit.
  • bij punt 3 passen we ook de luchtinlaat aan, simpelweg omdat door de standaard luchtinlaat slechts de hoeveelheid lucht benodigd voor 160 pk past. Door deze aan te passen kan er lucht voor meer dan 200 pk doorheen.
  • voor de semi-automatische selespeed uitvoeringen gelden dezelfde resultaten.
  • we programmeren altijd begrenzers in voor water en turbotemperatuur, en voor de Euro 6 versies ook een voor uitlaatgas.
Abarth 2014 3 Biposto
500TF2 20120625_112641
Abarth 500 1.4 T-Jet 135 pk
standaard SS Savali
omw/min Nm pk Nm pk Nm pk
2000 182 52 197 56 226 64
2250 194 62 224 72 254 81
2500 201 71 233 83 263 94
2750 206 81 239 93 271 106
3000 209 89 243 104 275 117
3250 211 98 246 114 279 129
3500 212 106 248 123 281 140
3750 215 115 247 132 280 149
4000 216 123 245 139 271 154
4250 214 129 242 146 268 162
4500 210 134 238 152 262 168
4750 201 136 231 156 255 172
5000 187 133 221 157 245 174
5250 177 132 206 154 231 173
5500 161 126 188 147 212 166
5750 146 119 173 142 195 159
6000 131 112 150 128 169 144

 

Abarth 500
500TF3 500TF4
Turismo Turismo 2

Hieronder vind je de waardes en de grafiek van de Tributo Ferrari (695), met de grotere injectoren en turbo dus. Deze waardes komen overeen met de Grande Punto met SS pakket. Na tuning geven ook de 595 Turismo, Competizione en Biposto ongeveer dezelfde waardes.

Abarth 500 Tributo Ferrari 180 pk
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
2000 200 57 200 57
2250 245 78 248 79
2500 263 94 272 97
2750 278 109 300 117
3000 285 122 308 131
3250 285 132 309 143
3500 283 141 310 154
3750 285 152 308 164
4000 287 163 303 172
4250 280 169 299 181
4500 266 170 288 184
4750 254 172 279 189
5000 245 174 270 192
5250 235 175 261 195
5500 221 173 254 199
5750 207 169 243 199
6000 196 167 228 195

 

Abarth 500 TF

Opmerkingen:

  • kortstondig komen we boven de 200 pk, echter de motor houdt dit op de vermogensbank niet lang vol, aangezien we ‘m bewust laten afbouwen bij oplopende inlaatlucht temperatuur (turbotemperatuur). In de praktijk op straat is deze 200 pk wel iets langer vast te houden.
  • exemplarisch zijn er verschillen, het aantal km’s lijkt van invloed, maar ook is de ene turbo de andere niet. Bij de Euro 6 versies zijn ook de omstandigheden van grote invloed. We meten gemiddeld tussen 190 en 200 pk.