Giulia 2.0 Turbo

Voor de Giulia 2.0 Turbo benzine (en ook de Stelvio) bieden we tuning aan waarmee voor de 200 pk versie 80 pk en 80 Nm winst gehaald wordt, en voor de Veloce met 280 pk een winst van 45 Nm en 15 pk, en vooral een groter bereik van de trekkracht.

20170713_135831 20170713_133842

Als basis voor de 200 pk versie  gebruiken we de standaard software van de Veloce. Alleen bij lage toerentallen tot 3000 omw/min stellen we ‘m op iets meer trekkracht af, en we laten ‘m bij hoge toerentallen iets verder door lopen, zie de oranje lijn in vergelijk met de blauwe lijn in de grafiek hieronder.

Naar keuze kunnen we verschillende waardes in de A-stand, N-stand of D-stand programmeren. Persoonlijk vinden wij de beste keuze om de A-stand te laten zoals die is, en de N-stand en de D-stand het extra vermogen te geven. Dit geldt ook voor de gaspedaal reactie, die maken we in de N-stand en de D-stand wat feller.

De waardes van de getunede Veloce uitvoering willen we niet in de standaard auto programmeren. De reden hiervoor is de andere aandrijflijn (2 wiel- tegenover 4 wielaandrijving).

De begrenzer van de topsnelheid staat bij de Giulia afgesteld op 240 km/u, bij de Stelvio op 230. Op verzoek  kunnen we deze verhogen.

Daarnaast kunnen we bij deze motoren naar keuze het Start/Stop systeem uitschakelen, of eventueel zelfs de werking van de knop omdraaien.

Hieronder de meetresultaten voor de 200 pk:

2.0 Turbo benzine 200 pk
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1500 155 33 168 36
2000 201 57 298 85
2500 304 108 385 137
3000 313 133 398 170
3500 326 162 401 200
4000 326 185 398 226
4500 307 196 395 253
5000 287 204 395 281
5500 266 208 365 286
6000 178 152 275 235
giulia-200

Hieronder de meetresultaten voor de 280 pk Veloce:

2.0 Turbo benzine 280 pk
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1500 168 36 173 37
2000 290 83 298 85
2500 359 128 412 147
3000 397 169 440 188
3500 401 200 446 222
4000 395 225 443 252
4500 395 253 432 277
5000 395 281 413 294
5500 358 280 375 293
6000 253 216 330 282
giulia-280

Opmerkingen:

  • Standaard meten we bij de 200 pk versie een fractie meer dan de fabrieksopgave.
  • Na tuning met gebruikmaking van een groot deel van de software van de Veloce halen we een winst van bijna 80 Nm en meer dan 80 pk.
  • Ook bij de Veloce halen we standaard ongeveer het vermogen van de fabrieksopgave. Na tuning wordt het vermogen niet heel veel meer, maar de trekkracht en het bereik ervan wel. De koppeltoename is meer dan 45 Nm. Dit betekent dat de motor eerder begint met trekken, iets meer heeft en het iets langer vol houdt. Dit resulteert dan weer in een vermogenstoename van ongeveer 15 pk.

Wat doet deze motortuning met de prestaties van de auto?

We hebben hiervoor een aantal metingen in de praktijk gedaan, hieronder een aantal meetwaardes op een rijtje:

Standaard 200 pk Standaard Veloce 280 pk 200 pk Savali 280 pk Savali
Acceleratie 0-100 km/uur: 7,5 sek 6,4 sek 6,5 sek 5,8 sek
Acceleratie 50-150 km/uur: 11,8 sek 9,6 sek 9,5 sek 8,8 sek

 

Opmerking: we zien dat vanuit stilstand de Veloce iets sneller weg is, maar bij hogere snelheden wint de 2-wielaandrijver juist. Bij vertrek is de grip de winst, en bij hogere snelheden geeft de 4-wielaandrijver juist weer iets meer verlies.

img-20170714-wa0001

We hebben voor dit type ook wederom zelf een uitlaatsysteem ontwikkeld, aangezien de auto met standaard uitlaatsysteem net iets te tam klinkt.