Giulia 2.0 Turbo

Voor de Giulia 2.0 Turbo benzine (en ook de Stelvio) bieden we tuning aan waarmee voor de 200 pk versie 80 pk en 80 Nm winst gehaald wordt, en voor de Veloce met 280 pk een winst van 45 Nm en 15 pk, en vooral een groter bereik van de trekkracht.

Voor de Euro 6 B versies (tot eind 2018) geldt dat de 200 en de 280 pk motorisch gelijk zijn.

Vanaf begin 2019 voldoen de Giulia (en Stelvio) aan de zogenaamde Euro 6 D emissienorm.
Hiervoor is o.a. een roetfilter gemonteerd. Deze zijn onder de motorkap te herkennen aan een drukverschilsensor en een temperatuurverschilsensor.
Voor de Euro 6 D Veloce met 280 pk geldt dat een andere turbo gemonteerd is, welke iets later op gang komt, maar waarmee wel een iets hoger vermogen gehaald kan worden, daarom hebben we voor deze een aparte grafiek gemaakt.

20170713_135831 20170713_133842

Als basis voor de 200 pk versie  gebruiken we de standaard software van de Veloce. Alleen bij lage toerentallen tot 3000 omw/min stellen we ‘m op iets meer trekkracht af, en we laten ‘m bij hoge toerentallen iets verder door lopen, zie de oranje lijn in vergelijk met de blauwe lijn in de grafiek hieronder.

Naar keuze kunnen we verschillende waardes in de A-stand, N-stand of D-stand programmeren. Persoonlijk vinden wij de beste keuze om de A-stand te laten zoals die is, en de N-stand en de D-stand het extra vermogen te geven. Dit geldt ook voor de gaspedaal reactie, die maken we in de N-stand en de D-stand wat feller.

De waardes van de getunede Veloce uitvoering willen we niet in de standaard auto programmeren. De reden hiervoor is de andere aandrijflijn (2 wiel- tegenover 4 wielaandrijving).

De begrenzer van de topsnelheid staat bij de Giulia afgesteld op 240 km/u, bij de Stelvio op 230. Op verzoek  kunnen we deze verhogen. Dit geldt ook voor de Euro 6 D.

Daarnaast kunnen we bij deze motoren naar keuze het Start/Stop systeem uitschakelen, of eventueel zelfs de werking van de knop omdraaien. Ook dit geldt voor de Euro 6 D.

Hieronder de meetresultaten voor de 200 pk:

2.0 Turbo benzine 200 pk
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1500 180 38 180 38
2000 310 88 311 88
2500 322 115 409 145
3000 323 138 419 179
3500 323 161 420 209
4000 315 179 408 232
4500 307 197 394 252
5000 279 198 380 270
5500 241 189 372 291
6000 178 152 305 260
giulia-200-pk

Hieronder de meetresultaten voor de 280 pk Veloce:

2.0 Turbo benzine 280 pk
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1500 180 38 180 38
2000 310 88 310 88
2500 359 128 412 147
3000 397 169 440 188
3500 401 200 446 222
4000 395 225 443 252
4500 390 250 432 277
5000 373 265 413 294
5500 358 280 375 293
6000 263 224 330 282
giulia-280-pk

Opmerkingen:

  • Standaard meten we bij de 200 pk versie een fractie meer dan de fabrieksopgave.
  • Na tuning met gebruikmaking van een groot deel van de software van de Veloce halen we een winst van bijna 80 Nm en meer dan 80 pk.
  • Ook bij de Veloce halen we standaard ongeveer het vermogen van de fabrieksopgave. Na tuning wordt het vermogen niet heel veel meer, maar de trekkracht en het bereik ervan wel. De koppeltoename is meer dan 45 Nm. Dit betekent dat de motor eerder begint met trekken, iets meer heeft en het iets langer vol houdt. Dit resulteert dan weer in een vermogenstoename van ongeveer 15 pk.

Wat doet deze motortuning met de prestaties van de auto?

We hebben hiervoor een aantal metingen in de praktijk gedaan, hieronder een aantal meetwaardes op een rijtje:

Standaard 200 pk Standaard Veloce 280 pk 200 pk Savali 280 pk Savali
Acceleratie 0-100 km/uur: 7,5 sek 6,4 sek 6,5 sek 5,8 sek
Acceleratie 50-150 km/uur: 11,8 sek 9,6 sek 9,5 sek 8,8 sek

 

Opmerking: we zien dat vanuit stilstand de Veloce iets sneller weg is, maar bij hogere snelheden wint de 2-wielaandrijver juist. Bij vertrek is de grip het belangrijkst, en bij hogere snelheden werkt bij de 4-wielaandrijver juist de extra wrijving en het extra gewicht weer iets tegen.

Vanaf begin 2019 voldoen de Giulia’s en Stelvio’s 2.0 T aan de Euro 6 D emissienorm.

In vergelijk met de vorige Euro 6 B versies zijn ze nu o.a. voorzien van een roetfilter, onder de motorkap eenvoudig te herkennen aan een druk- en temperatuurverschilsensor. Het roetfilter wordt tijdens het gas loslaten geregenereerd.
Voor de 280 pk versie geldt in tegenstelling tot de Euro 6 B, dat een iets andere turbo gemonteerd is, welke iets later op gang komt, waardoor de winst bij lagere toerentallen iets groter is, en er ook iets meer vermogen gehaald kan worden.
We stellen ‘m af op ongeveer 305 pk tegenover 295 voor de Euro 6 B.
De 200 pk Euro 6 D versie is zowel voor als na de tuning zo goed als identiek aan de Euro 6 B versie, daarom hebben we voor deze geen aparte grafiek met meetresultaten gemaakt.
Ook bij deze nieuwe versies kunnen we de werking van het Start/Stop knopje omdraaien, de topsnelheid verhogen en b.v. het toerental in neutraal verhogen.

Hieronder de meetresultaten voor de 280 pk Veloce Euro 6 D:

2.0 Turbo benzine 280 pk Euro 6 D
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1500 168 36 173 37
2000 290 83 294 84
2500 357 127 394 140
3000 368 157 428 183
3500 380 189 440 219
4000 386 220 438 249
4500 395 253 429 275
5000 401 286 414 294
5500 360 282 390 305
6000 261 223 350 299
giulia-280pk-e6d

In de grafiek zie je ook het verschil in het verloop van de trekkracht van de Euro 6 B (blauwe lijn) en D (groene lijn) met standaard software.

20190704_115230 De Euro 6 D versies zijn eenvoudig te herkennen aan de drukverschil- en temperatuurverschil sensor.
img-20170714-wa0001 We hebben voor dit type ook wederom zelf een uitlaatsysteem ontwikkeld, aangezien de auto met standaard uitlaatsysteem net iets te tam klinkt. Voor de echte liefhebbers kunnen we  programmeren dat de motor wat rommelt bij gas los laten.

Voor een indicatie van het geluid volg deze link: geluid Savali uitlaat