500 X 1.4 MultiAir 140 pk

De 500 X is na de 500 en de 500 L de 3e variant op het concept 500.

De 500 is met z’n TwinAir motor een erg leuke auto, en de motor hoort er ook goed bij. Er zijn ook een aantal 4 cilinder motoren (en ook diesel motoren), maar die bieden nauwelijks of geen voordeel.

Bij de 500 L hoort de TwinAir motor iets minder goed, aangezien de auto vrij groot is, en de motor dus vrij zwaar belast wordt. Er bestaat ook een 4 cilinder motor zonder turbo, welke in feite iets te licht is, en een 1.4 T-Jet, welke wel goed bij de auto past. Ook de 1.3 M-Jet diesel past goed bij de 500 L.

De 500 X wordt niet geleverd met de TwinAir, maar veelal met de 1.4 MultiAir of de 1.6 of 2.0 JTDm motor, en rijdt met al deze motoren gewoon heel goed.

DSC01353 DSC01154

De 1.4 MultiAir is van het type Euro 6.

Omdat de computerfabrikant een ander merk en type microprocessor toepaste konden we deze niet meteen vanaf het begin voorzien van tuning, maar pas sinds april 2016. Dit geldt zowel voor de handbak als voor de TCT automaat met dubbele koppeling.

Hieronder de resultaten van de tuning:

500 X 1.4 MultiAir
standaard Savali
omw/min Nm pk Nm pk
1500 127 27 129 28
1750 156 39 174 43
2000 182 52 210 60
2250 212 68 246 79
2500 230 82 260 92
2750 232 91 266 104
3000 230 98 268 114
3250 230 106 266 123
3500 228 114 260 129
3750 226 121 257 137
4000 222 126 251 143
4250 215 130 243 147
4500 205 131 234 150
4750 198 134 225 152
5000 190 135 216 154
5250 180 134 204 152
5500 167 130 189 148
5750 155 127 172 141
6000 143 122 154 131

 

image119

Opmerkingen:

  • Het door de fabriek opgegeven motorkoppel en motorvermogen halen we bijna.
  • Na tuning komen we uit op een winst van meer dan 30 Nm en bijna 20 pk.
  • Met airco uit loopt de motor stationair net iets te langzaam, dit is om tijdens de rijcyclus waarin het energielabel bepaald wordt een half grammetje CO2 minder uitstoot te hebben. Dit passen we aan zodat ook met airco uit de motor goed stationair loopt.
  • Doordat de motor iets te veel ‘geknepen’ is, iets waar alle moderne motoren mee te maken hebben, houdt de motor met deellast een beetje in, met als resultaat een enigzins schokkerig rijgedrag bij deellast. Dit verminderen we aanzienlijk.
  • De gaspedaalreactie maken we in de normaal stand iets feller, en in de sport-stand (naar keuze) juist iets minder fel. Dit geldt zowel voor de handbak als voor de TCT automaat.